Accepterade artiklar

Retail and Place Attractiveness: The Effects of Big-Box Entry on Property Values

Författare: Sven-Olov Daunfeldt, Oana Mihaescu, Özge Öner och Niklas Rudholm Publikation: Geographical Analysis Accepterad:
Maj 2020

Preliminär version


Stormarknader kan leda till att trafik och andra ljud- och miljöföroreningar ökar, men även till positiva ekonomiska effekter. Denna studie visar att de positiva effekterna, mätta som prisökning på bostäder, är större än eller lika stora som de negativa effekterna. Skillnaden i effekter beror på avstånd till varuhuset.


Referens:
Daunfeldt, Sven-Olov, Oana Mihaescu, Özge Öner och Niklas Rudholm, "Retail and Place Attractiveness: The Effects of Big-Box Entry on Property Values", Geographical Analysis.

Özge Öner

Kontakt

Tel: 08 665 4519
oo263@cam.ac.uk

Aktuell forskare

Malin Gardberg Ph.D.

Ämnesområden: Arbetsmarknad, ekonometri, finansiell utveckling, globalisering, internationella investeringar, konsumtion, makroekonomi, utvecklingsekonomi.

Några av de frågor Malin Gardberg försöker besvara i sin forskning:

 

  • Hur har det svenska näringslivet och den svenska arbetsmarknaden påverkats av den pågående digitaliseringen?
  • Hur påverkar olika typer av utländskt skuldkapital landets valutakurs? Leder extern skuldfinansiering till att landets valutakurs är känsligare för finansmarknadsturbulens än extern aktiefinansiering? 
  • Leder finansiell integrering och en jämnare inkomstfördelning till mera internationell riskdelning i utvecklingsländer?
  • Hur har finansiell integrering påverkat sambandet mellan konsumtion och förmögenhet

 

 

 

IFN kalendarium

  • 2
    Sep

    TBA

    Forskarseminarier

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se