Accepterade artiklar

Revisiting Sweden's Comprehensive School Reform: Effects on Education and Earnings

Författare: Therese Nilsson, Martin Fischer, Gawain Heckley och Martin Karlsson Publikation: Journal of Applied Econometrics Accepterad:
Mars 2021


Vi undersöker effekterna av övergången till enhetsskolan. En ursprunglig analys av Meghir och Palme (2005) utvidgas till hela befolkningen och med ett nytt utbildningsmått. Våra resultat bekräftar små genomsnittliga inkomsteffekter, men vi finner större utbildningseffekter och inga minskade arbetsinkomster för elever till högutbildade.


Referens:
Nilsson, Therese, Martin Fischer, Gawain Heckley och Martin Karlsson, "Revisiting Sweden's Comprehensive School Reform: Effects on Education and Earnings", Journal of Applied Econometrics.

Therese Nilsson

Kontakt

Tel: 046 222 4643
Mobil: 073 396 7919
therese.nilsson@nek.l...

Aktuell forskare

Henrik Jordahl, professor och programchef

Ämnesområden:

Offentlig ekonomi, organisation och verksamhetsledning, politiskt beteende, privatiseringar, sjukvård, skattefinansierade tjänster, utbildning, väfärd och äldreomsorg.

Några av de frågor Henrik Jordahl försöker besvara i sin forskning:

  • Vad förklarar valet mellan offentlig och privat tjänsteproduktion?
  • Hur påverkar detta val tjänsternas kostnader och kvalitet?
  • Vilka förändringar av lagar, regler och praxis skulle förbättra produktionen av skattefinansierade tjänster?

 

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se