1939–1969

Reklam och konsumentupplysning

Reklam och konsumentupplysning har sedan några år tillbaka varit föremål för livlig debatt. Meningsutbytet har emellertid inte alltid kännetecknats av saklighet och balans. Denna skrift är ett försök till en förutsättningslös analys av reklamens och konsumentupplysningens roll som informationskällor för konsumenten. Framställningen innehåller förutom en kritisk granskning av ämnesområdet även direkta förslag till ändringar och förbättringar. Författare är fil.lic. Göran Albinsson, jur.kand. Sten Tengelin och professor Karl-Erik Wärneryd.

Aktuell forskare

Henrik Horn, professor.

Ämnesområden:

Elmarknad, Handelspolitik, Industriell ekonomi, Industriell organisation, Internationell handel, Konkurrenspolitik, Marknadsregleringar.

Några av de frågor Henrik Horn försöker besvara i sin forskning:

Hur bör mellanstatliga investeringsskyddsavtal utformas och vilka konsekvenser har de?

Hur bör jurisdiktionen fördelas mellan nationella konkurrensmyndigheter vad gäller licensieringen av standard-essentiella patent?

Hur bör handelsavtal utformas för att hantera nationellt införda begränsningar av datarörlighet?

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se