1939–1969

Reklam och konsumentupplysning

Reklam och konsumentupplysning har sedan några år tillbaka varit föremål för livlig debatt. Meningsutbytet har emellertid inte alltid kännetecknats av saklighet och balans. Denna skrift är ett försök till en förutsättningslös analys av reklamens och konsumentupplysningens roll som informationskällor för konsumenten. Framställningen innehåller förutom en kritisk granskning av ämnesområdet även direkta förslag till ändringar och förbättringar. Författare är fil.lic. Göran Albinsson, jur.kand. Sten Tengelin och professor Karl-Erik Wärneryd.

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se