1939–1969

Reklamens ekonomiska roll


FÖRORD

Industriens Utredningsinstitut har sedan flera år ägnat en betydande del av sina resurser åt studier av efterfrågeutvecklingen inom den privata konsumtionen. Ett problem som därvid ofta aktualiserats är i vilken utsträckning reklam och andra försäljningsansträngningar kan påverka efterfrågan. Institutet har därför ansett det motiverat att göra en studie av reklamens ekonomiska betydelse. Det har i första hand gällt att presentera och diskutera några centrala frågor. Då det på reklamområdet föreligger en stor brist på allmänt tillgängligt empiriskt material har föreliggande bok med nödvändighet huvudsakligen fått en principiell inriktning.

Reklamen är mycket omdebatterad. Det har emellertid hittills saknats en översiktlig framställning av vad man på forskningens nuvarande ståndpunkt vet om reklamens verkningar, vilken kan tjäna som en gemensam plattform för diskussionen. Det är institutets förhoppning att denna bok i någon mån skall kunna fylla ifrågavarande brist.

Aktuell forskare

Fredrik Heyman, docent.

Ämnesområden: Arbetsmarknad, digitalisering, globalisering, internationell handel, internationella investeringar, teknisk förändring och utveckling.

Några av de frågor Fredrik Heyman försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkas sysselsättning och löner av globalisering?
  • Hur påverkas anställda och företag av uppköp?
  • Vilka effekter har utländska direktinvesteringar och multinationella företag på svensk arbetsmarknad?

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se