1939–1969

Svensk populärpress 1931–1961. Utvecklingstendenser, marknadsbeskrivning och efterfrågeanalys


Vilka faktorer bestämmer den långsiktiga efterfrågan på populärpress?

Denna fråga är huvudtemat i detta arbete. För att söka besvara den har författaren låtit sammanställa och analysera ett omfattande statistiskt material. Bland delproblem som behandlas kan nämnas: strukturomvandlingen inom populärpressen; konkurrensen mellan förlagen; konsumenttidningarnas utveckling; bilismens och televisionens inflytande på köpen av populärpress.

Kombinationen av faktasammanställning och efterfrågeanalys gör att boken bör vara av värde för annonsörer, förläggare, pappersleverantörer, journalister, sociologer och många andra, som ur olika aspekter intresserar sig för utvecklingen av populärpresskonsumtionen.
 

Aktuell forskare

Malin Gardberg Ph.D.

Ämnesområden: Arbetsmarknad, ekonometri, finansiell utveckling, globalisering, internationella investeringar, konsumtion, makroekonomi, utvecklingsekonomi.

Några av de frågor Malin Gardberg försöker besvara i sin forskning:

 

  • Hur har det svenska näringslivet och den svenska arbetsmarknaden påverkats av den pågående digitaliseringen?
  • Hur påverkar olika typer av utländskt skuldkapital landets valutakurs? Leder extern skuldfinansiering till att landets valutakurs är känsligare för finansmarknadsturbulens än extern aktiefinansiering? 
  • Leder finansiell integrering och en jämnare inkomstfördelning till mera internationell riskdelning i utvecklingsländer?
  • Hur har finansiell integrering påverkat sambandet mellan konsumtion och förmögenhet

 

 

 

IFN kalendarium

  • 2
    Sep

    TBA

    Forskarseminarier

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se