1970–1999

Reklamens kostnader och bestämningsfaktorer


I denna utredning ges den första mera fullständiga kartläggningen av de totala reklamkostnadernas omfattning och fördelning på varugrupper. För de varor som säljs till de privata konsumenterna utgör reklamkostnaderna i genomsnitt något mer än 2 % av varornas pris. Dessa kostnader är dock mycket ojämnt fördelade mellan olika typer av varor. Dessa skillnader analyseras och förklaras såväl vad avser de skilda varugrupperna som i en företagsanalys i vilken skillnader mellan företag tas till utgångspunkt för en bedömning av reklamkostnadernas betydelse.

Aktuell forskare

Erik Prawitz

Ämnesområden: Ekonomisk historia, innovation, politisk ekonomi och utvecklingsekonomi

Några av de frågor Erik Prawitz försöker besvara i sin forskning:

  • Hur kan emigration påverka ekonomisk och politisk utveckling i sändarländer?

  • I vilken omfattning kan nya teknologier, så som järnvägar och elektricitet, påverka regional ekonomisk utveckling?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se