1970–1999

Om förlängd skolgång


Kan mer utbildning lösa de rika industriländernas sysselsättnings- och stagnationsproblem? Vad innebär då utbildning? Vad händer med dem som slarvar i grundskolan? Är det någon idé att lägga på ytterligare ett års grundskola eller ska kraven på prestation i skolan i stället skärpas? Vilka krav ställer dagens företagare på arbetstagarna vid nyrekrytering? Hur mycket större blir kraven på den medelålders arbetare som förlorat sitt jobb? Kan man genom utbildning förhindra att en sådan situation inträffar och/eller underlätta för den arbetslöse att åter finna arbete? Hur ser den utbildning ut som bäst förbereder studenten för arbetslivet?

Dessa är några av de frågor som föräldrar skolungdomar och arbetstagare måste ta ställning till, konstateras i boken. Samtidigt hävdar författarna att även det bästa utbildningssystem kan göras ineffektivt av en dåligt fungerande arbetsmarknad.
 

Aktuell forskare

Erik Lundin

Forskningsområden: Empirisk industriell organisation och elmarknadens ekonomi

Några av de frågor Erik Lundin försöker besvara i sin forskning:

  • Hur gör företag för att maximera sin vinst i nätverksindustrier?

  • Vilken är statens roll i övergången till en klimatneutral elproduktion?

IFN kalendarium

  • 17
    Jan

    TBA

    Forskarseminarier

    Tore Ellingsen Stockholm School of Economics

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se