1970-1999

Bilprognos 1972-85


Hur många personbilar på 80-talet?

Det är en central fråga rör svensk samhällsplanering. Personbilsförsäljningen under 50-talets senare hälft föll långt under vad expertisen hade väntat sig. Kan man ändå räkna med fortsatt ökning av bilbeståndet - och i vilken takt?

'Personbilen svarar för 85% av persontransportarbetet i Sverige. Den är väsentlig för vår valutabalans och vår sysselsättning. Därför måste bilbeståndets framtid bedömas med realism och modern, vetenskaplig metodik.

Planerare, politiker, tekniker och debattörer behöver de nya kunskaperna från "Bilprognos 1972-85".
 

Aktuell forskare

Henrik Jordahl, professor och programchef

Ämnesområden:

Offentlig ekonomi, organisation och verksamhetsledning, politiskt beteende, privatiseringar, sjukvård, skattefinansierade tjänster, utbildning, väfärd och äldreomsorg.

Några av de frågor Henrik Jordahl försöker besvara i sin forskning:

  • Vad förklarar valet mellan offentlig och privat tjänsteproduktion?
  • Hur påverkar detta val tjänsternas kostnader och kvalitet?
  • Vilka förändringar av lagar, regler och praxis skulle förbättra produktionen av skattefinansierade tjänster?

 

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se