1970-1999

Reklamens kostnader och bestämningsfaktorer


I denna utredning ges den första mera fullständiga kartläggningen av de totala reklamkostnadernas omfattning och fördelning på varugrupper. För de varor som säljs till de privata konsumenterna utgör reklamkostnaderna i genomsnitt något mer än 2 % av varornas pris. Dessa kostnader är dock mycket ojämnt fördelade mellan olika typer av varor. Dessa skillnader analyseras och förklaras såväl vad avser de skilda varugrupperna som i en företagsanalys i vilken skillnader mellan företag tas till utgångspunkt för en bedömning av reklamkostnadernas betydelse.

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se