1970-1999

Reklamens kostnader och bestämningsfaktorer


I denna utredning ges den första mera fullständiga kartläggningen av de totala reklamkostnadernas omfattning och fördelning på varugrupper. För de varor som säljs till de privata konsumenterna utgör reklamkostnaderna i genomsnitt något mer än 2 % av varornas pris. Dessa kostnader är dock mycket ojämnt fördelade mellan olika typer av varor. Dessa skillnader analyseras och förklaras såväl vad avser de skilda varugrupperna som i en företagsanalys i vilken skillnader mellan företag tas till utgångspunkt för en bedömning av reklamkostnadernas betydelse.

Aktuell forskare

Mårten Blix, fil.dr

Ämnesområden: Digitalisering, Fintech, Offentlig ekonomi, Sjukvård, Teknisk förändring och utveckling

 

Några av de frågor Mårten Blix  försöker besvara i sin forskning:

– Vad vet vi om digitaliseringens effekter på sjukvården?

– Hur påverkas den svenska välfärdsmodellen av digitaliseringen?

– Vad är effekterna av att privatisera skattefinansierade välfärdstjänster?

– Hur är Sveriges anpassningsförmåga till digitaliseringen – regionalt och nationellt?

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se