1970-1999

Transportpolitiken och lastbilarna

Riksdagens beslut år 1963 om en ny transportpolitik syftade bl a till att avskaffa de konkurrensbegränsande detaljregleringarna inom den yrkesmässiga lastbilstrafiken. Beslutet har inte till fullo genomförts men ändå lett till stora förändringar i lastbilstrafikens villkor.

I denna skrift analyseras effekterna av 1963 års beslut, särskilt vad gäller förändringen av systemet med trafiktillstånd. Framställningen grundas på en ingående statistisk beskrivning av åkerinäringen och dess utveckling, där särskild uppmärksamhet ägnas åt de transportsäljande företagen. I boken behandlas också hur lastbilstrafiken regleras i vissa andra länder.

Bland de frågor som tas upp märks följande: Hur effektiva är etablerings- och kapacitetskontroller och transportpolitiska medel? Hur har regleringarna påverkat företagsbildningen och branschstrukturen inom åkerinäringen? Har de påverkat godstransporternas fördelning mellan landsväg och järnväg?
 

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se