1970-1999

Transportpolitiken och lastbilarna

Riksdagens beslut år 1963 om en ny transportpolitik syftade bl a till att avskaffa de konkurrensbegränsande detaljregleringarna inom den yrkesmässiga lastbilstrafiken. Beslutet har inte till fullo genomförts men ändå lett till stora förändringar i lastbilstrafikens villkor.

I denna skrift analyseras effekterna av 1963 års beslut, särskilt vad gäller förändringen av systemet med trafiktillstånd. Framställningen grundas på en ingående statistisk beskrivning av åkerinäringen och dess utveckling, där särskild uppmärksamhet ägnas åt de transportsäljande företagen. I boken behandlas också hur lastbilstrafiken regleras i vissa andra länder.

Bland de frågor som tas upp märks följande: Hur effektiva är etablerings- och kapacitetskontroller och transportpolitiska medel? Hur har regleringarna påverkat företagsbildningen och branschstrukturen inom åkerinäringen? Har de påverkat godstransporternas fördelning mellan landsväg och järnväg?
 

Aktuell forskare

Pär Holmberg, docent.

Ämnesområden: Auktioner, elmarknad, energi, spelteori

Några av de frågor Pär Holmberg försöker besvara i sin forskning:

  • Hur ser elproducenternas budgivning ut på elmarknaden?
  • Hur påverkas budgivningen av marknadsregler, information, ställtider och flaskhalsar i elnätet? 

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se