1970-1999

Transportpolitiken och lastbilarna

Riksdagens beslut år 1963 om en ny transportpolitik syftade bl a till att avskaffa de konkurrensbegränsande detaljregleringarna inom den yrkesmässiga lastbilstrafiken. Beslutet har inte till fullo genomförts men ändå lett till stora förändringar i lastbilstrafikens villkor.

I denna skrift analyseras effekterna av 1963 års beslut, särskilt vad gäller förändringen av systemet med trafiktillstånd. Framställningen grundas på en ingående statistisk beskrivning av åkerinäringen och dess utveckling, där särskild uppmärksamhet ägnas åt de transportsäljande företagen. I boken behandlas också hur lastbilstrafiken regleras i vissa andra länder.

Bland de frågor som tas upp märks följande: Hur effektiva är etablerings- och kapacitetskontroller och transportpolitiska medel? Hur har regleringarna påverkat företagsbildningen och branschstrukturen inom åkerinäringen? Har de påverkat godstransporternas fördelning mellan landsväg och järnväg?
 

Aktuell forskare

Henrik Jordahl, professor och programchef

Ämnesområden:

Offentlig ekonomi, organisation och verksamhetsledning, politiskt beteende, privatiseringar, sjukvård, skattefinansierade tjänster, utbildning, väfärd och äldreomsorg.

Några av de frågor Henrik Jordahl försöker besvara i sin forskning:

  • Vad förklarar valet mellan offentlig och privat tjänsteproduktion?
  • Hur påverkar detta val tjänsternas kostnader och kvalitet?
  • Vilka förändringar av lagar, regler och praxis skulle förbättra produktionen av skattefinansierade tjänster?

 

 

IFN kalendarium

  • 10
    Mars

    TBA

    Forskarseminarier

    Julius Andersson Stockholm School of Economics

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se