1970-1999

Om förlängd skolgång


Kan mer utbildning lösa de rika industriländernas sysselsättnings- och stagnationsproblem? Vad innebär då utbildning? Vad händer med dem som slarvar i grundskolan? Är det någon idé att lägga på ytterligare ett års grundskola eller ska kraven på prestation i skolan i stället skärpas? Vilka krav ställer dagens företagare på arbetstagarna vid nyrekrytering? Hur mycket större blir kraven på den medelålders arbetare som förlorat sitt jobb? Kan man genom utbildning förhindra att en sådan situation inträffar och/eller underlätta för den arbetslöse att åter finna arbete? Hur ser den utbildning ut som bäst förbereder studenten för arbetslivet?

Dessa är några av de frågor som föräldrar skolungdomar och arbetstagare måste ta ställning till, konstateras i boken. Samtidigt hävdar författarna att även det bästa utbildningssystem kan göras ineffektivt av en dåligt fungerande arbetsmarknad.
 

Aktuell forskare

Henrik Jordahl, professor och programchef

Ämnesområden:

Offentlig ekonomi, organisation och verksamhetsledning, politiskt beteende, privatiseringar, sjukvård, skattefinansierade tjänster, utbildning, väfärd och äldreomsorg.

Några av de frågor Henrik Jordahl försöker besvara i sin forskning:

  • Vad förklarar valet mellan offentlig och privat tjänsteproduktion?
  • Hur påverkar detta val tjänsternas kostnader och kvalitet?
  • Vilka förändringar av lagar, regler och praxis skulle förbättra produktionen av skattefinansierade tjänster?

 

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se