2010–

Policyidéer för svensk skola

Författare: Jan-Eric Gustafsson, Sverker Sörlin och Jonas Vlachos
År: 2016Antal sidor: 144Förlag: SNS FörlagFörlagsort: Stockholm
ISBN: 978-91-86949-77-8

Policyidéer för svensk skola Jan-Eric Gustafsson, Sverker Sörlin och Jonas Vlachos

I forskningsrapporten Policyidéer för svensk skola ger tre professorer från tre discipliner – nationalekonomi, historia och pedagogik – sin bild av utvecklingen i den svenska skolan och analyserar dess orsaker. Rapporten avslutas med att författarna pekar ut en möjlig reformdagordning för svensk skola.


Författarna uppmärksammar kvalitets- och resultatfrågor, lärarnas ställning och utbildning, undervisningskvaliteten, likvärdigheten, resurser och betyg och hur de stora reformerna på 1990-talet verkat. 
 
Rapporten är den sista av fem forskningsrapporter som tagits fram på uppdrag av forskningsprogrammet SNS Utbildningskommission. Forskningsprogrammet har haft en tvärvetenskaplig ansats och anlitat totalt fjorton forskare. Övriga rapporter har bland annat behandlat rektorns roll, betygssystemet, hur skolor utvärderas och vad svenska universitet kan lära av amerikanska toppuniversitet.


Läs mer på extern sida


Referens:

Gustafsson, Jan-Eric, Sverker Sörlin och Jonas Vlachos (2016), Policyidéer för svensk skola. Stockholm: SNS Förlag.

Aktuell forskare

Pär Holmberg, docent.

Ämnesområden: Auktioner, elmarknad, energi, spelteori

Några av de frågor Pär Holmberg försöker besvara i sin forskning:

  • Hur ser elproducenternas budgivning ut på elmarknaden?
  • Hur påverkas budgivningen av marknadsregler, information, ställtider och flaskhalsar i elnätet? 

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se