Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Policyidéer för svensk skola

Bok
Referens
Gustafsson, Jan-Eric, Sverker Sörlin och Jonas Vlachos (2016). Policyidéer för svensk skola. Stockholm: SNS Förlag.

Författare
Jan-Eric Gustafsson, Sverker Sörlin, Jonas Vlachos

I forskningsrapporten Policyidéer för svensk skola ger tre professorer från tre discipliner – nationalekonomi, historia och pedagogik – sin bild av utvecklingen i den svenska skolan och analyserar dess orsaker. Rapporten avslutas med att författarna pekar ut en möjlig reformdagordning för svensk skola.

Författarna uppmärksammar kvalitets- och resultatfrågor, lärarnas ställning och utbildning, undervisningskvaliteten, likvärdigheten, resurser och betyg och hur de stora reformerna på 1990-talet verkat.

Rapporten är den sista av fem forskningsrapporter som tagits fram på uppdrag av forskningsprogrammet SNS Utbildningskommission. Forskningsprogrammet har haft en tvärvetenskaplig ansats och anlitat totalt fjorton forskare. Övriga rapporter har bland annat behandlat rektorns roll, betygssystemet, hur skolor utvärderas och vad svenska universitet kan lära av amerikanska toppuniversitet.