2015

Sakliga argument påverkar inte åsikter

2015-01-31 Svenska Dagbladet

Författare: Andreas Bergh

Sakliga argument påverkar inte åsikter Andreas Bergh

Andreas Bergh, IFN och Lunds universitet, skriver i en kolumn i SvD om att "rationella samtal där sakliga argument ställs mot varandra och de felaktiga argumenten avslöjas" knappast existerar. Bergh föreslår att "alla debattörer rannsakar sitt beteende. Sociala mediers entusiastiska hejarklackar, som urskiljningslöst sprider vidare argument för åsikter de redan har, lär inte få många att ändra åsikt. Däremot kan vi alla bidra till ett bättre debattklimat genom att visa ökad förståelse för att kloka människor kan komma till helt olika slutsatser".

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Bergh, Andreas (2015), ”Sakliga argument påverkar inte åsikter”. Svenska Dagbladet, 31 januari.

Andreas Bergh

Kontakt

Mobil: 070 779 0734
andreas.bergh@ifn.se

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se