2015

Skolbarns hjärnor är inte tillräckligt mogna

2015-02-19 Dagens Samhälle

Författare: Johan Wennström och Gabriel Heller Sahlgren

Skolbarns hjärnor är inte tillräckligt mogna Johan Wennström och Gabriel Heller Sahlgren

Under vinjetten Perspektiv skriver Gabriel Heller Sahlgren och Johan Wennström, IFN, om kunskapsinlärning. De menar att undervisning med fokus på eget arbete inte ligger i linje med hur skolbarn utvecklas. De delar av hjärnan som styr moral, kontroll och planering är inte utvecklade förrän i ungdomsåren. Barn är inte mogna att ta stort eget ansvar för sitt arbete. De behöver lära sig studieteknik av vuxna.

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Wennström, Johan och Heller Sahlgren, Gabriel (2015), ”Skolbarns hjärnor är inte tillräckligt mogna”. Dagens Samhälle, 19 april.

Gabriel Heller Sahlgren

Kontakt

Mobil: +44 75 037 134 30
g.heller-sahlgren@lse...

Johan Wennström

Kontakt

Tel: 08 665 4581
johan.wennstrom@ifn.se

Aktuell forskare

Andreas Bergh, docent, välfärdsforskare

Ämnesområden:

Beteendeekonomi, Globalisering, Institutionell ekonomi, Korruption, Offentlig ekonomi, Social normer, Tillväxt, Utbildning.

Några av de frågor Andreas Bergh  försöker besvara i sin forskning:

- Varför har vissa länder utvecklat stora välfärdsstater och hur påverkar detta deras ekonomi?

- Hur uppstår sociala normer och hur förändras de?

- Hur påverkar globaliseringen människor i utvecklingsländer?

- Vad är tillväxthöjande reformer, och hur genomförs dessa?

- Hur motverkas korruptionsproblem i svenska kommuner?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se