2015

Konkret politik till M:s retorik saknas

2015-03-01 Svenska Dagbladet

Författare: Andreas Bergh

Konkret politik till M:s retorik saknas Andreas Bergh

I en reklamfilm signalerar Moderaterna att de "har förstått att om vi tillåter en brokig thaikiosk på den kommunala gräsmattan skapas jobb som gör invandringen av dessa kioskinnehavare till en vinstaffär ..." skriver Andreas Bergh, IFN och Lunds universitet i en krönika på ledarsidan. Han avslutar: "Valfilmen om thaikiosken är inspirerande politisk kommunikation, men den politik Reinfeldt gick till val på höll inte måttet. Förhoppningsvis lyckas Anna Kinberg Batra bättre med att göra konkret politik av imponerande retorik."

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Bergh, Andreas (2015), ”Konkret politik till M:s retorik saknas”. Svenska Dagbladet, 1 mars.

Andreas Bergh

Kontakt

Mobil: 070 779 0734
andreas.bergh@ifn.se

Aktuell forskare

Andreas Bergh, docent, välfärdsforskare

Ämnesområden:

Beteendeekonomi, Globalisering, Institutionell ekonomi, Korruption, Offentlig ekonomi, Social normer, Tillväxt, Utbildning.

Några av de frågor Andreas Bergh  försöker besvara i sin forskning:

- Varför har vissa länder utvecklat stora välfärdsstater och hur påverkar detta deras ekonomi?

- Hur uppstår sociala normer och hur förändras de?

- Hur påverkar globaliseringen människor i utvecklingsländer?

- Vad är tillväxthöjande reformer, och hur genomförs dessa?

- Hur motverkas korruptionsproblem i svenska kommuner?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se