2015

Finland är inget föredöme – skolframgångarna feltolkas

2015-04-21 Dagens Nyheter

Författare: Gabriel Heller Sahlgren

Finland är inget föredöme – skolframgångarna feltolkas Gabriel Heller Sahlgren

Gabriel Heller Sahlgren som är affilierad till IFN skriver på DN Debatt om hur omvärlden missbedömt orsakerna till förändringar inom finländsk utbildningspolitik. "Den finländska skolans framgång är inte frukten av politiska ­reformer. I stället är det specifika, sociokulturella skäl och snabb ­samhällsutveckling ­under efterkrigstiden som förklarar de goda resultaten. Sentida skolpolitik har tvärtom lett till försämringar."

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Heller Sahlgren, Gabriel (2015), ”Finland är inget föredöme – skolframgångarna feltolkas”. Dagens Nyheter, 21 april.

Aktuell forskare

Henrik Jordahl, professor och programchef

Ämnesområden:

Offentlig ekonomi, organisation och verksamhetsledning, politiskt beteende, privatiseringar, sjukvård, skattefinansierade tjänster, utbildning, väfärd och äldreomsorg.

Några av de frågor Henrik Jordahl försöker besvara i sin forskning:

  • Vad förklarar valet mellan offentlig och privat tjänsteproduktion?
  • Hur påverkar detta val tjänsternas kostnader och kvalitet?
  • Vilka förändringar av lagar, regler och praxis skulle förbättra produktionen av skattefinansierade tjänster?

 

 

IFN kalendarium

  • 10
    Mars

    TBA

    Forskarseminarier

    Julius Andersson Stockholm School of Economics

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se