2015

Finland är inget föredöme – skolframgångarna feltolkas

2015-04-21 Dagens Nyheter

Författare: Gabriel Heller Sahlgren

Finland är inget föredöme – skolframgångarna feltolkas Gabriel Heller Sahlgren

Gabriel Heller Sahlgren som är affilierad till IFN skriver på DN Debatt om hur omvärlden missbedömt orsakerna till förändringar inom finländsk utbildningspolitik. "Den finländska skolans framgång är inte frukten av politiska ­reformer. I stället är det specifika, sociokulturella skäl och snabb ­samhällsutveckling ­under efterkrigstiden som förklarar de goda resultaten. Sentida skolpolitik har tvärtom lett till försämringar."

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Heller Sahlgren, Gabriel (2015), ”Finland är inget föredöme – skolframgångarna feltolkas”. Dagens Nyheter, 21 april.

Gabriel Heller Sahlgren

Kontakt

Mobil: +44 75 037 134 30
g.heller-sahlgren@lse...

Johan Wennström

Ämnesområde: Marknadsregleringar, politiskt beteende, sociala normer, utbildning och välfärd.

Två av de frågor Johan Wennström försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar politikers moraluppfattningar deras beslutsfattande?
  • Vilken betydelse har politisk konvergens mellan vänster och höger haft för svensk skolpolitik?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se