2016

Detta krävs för att göra svensk skola bättre

2016-03-21 Svenska Dagbladet

Författare: Jan-Eric Gustafsson, Sverker Sörlin och Jonas Vlachos

Detta krävs för att göra svensk skola bättre Jan-Eric Gustafsson, Sverker Sörlin och Jonas Vlachos

Förändra lärarlegitimationerna, betygssystemet och bromsa marknadiseringen av skolan. Det är några av förslagen för att förbättra svensk skola i en rapport författad av Jan-Eric Gustafsson, Göteborgs universitet, Sverker Sörlin, KTH, och Jonas Vlachos, Stockholms universitet och affilierad till IFN.

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Gustafsson, Jan-Eric, Sverker Sörlin och Jonas Vlachos (2016), ”Detta krävs för att göra svensk skola bättre”. Svenska Dagbladet, 21 mars.

Aktuell forskare

Fredrik Heyman, docent.

Ämnesområden: Arbetsmarknad, digitalisering, globalisering, internationell handel, internationella investeringar, teknisk förändring och utveckling.

Några av de frågor Fredrik Heyman försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkas sysselsättning och löner av globalisering?
  • Hur påverkas anställda och företag av uppköp?
  • Vilka effekter har utländska direktinvesteringar och multinationella företag på svensk arbetsmarknad?

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se