2017

Meningslöst att leta särdrag i andra skolsystem

2017-01-09 Göteborgs-Posten

Författare: Gabriel Heller Sahlgren

Meningslöst att leta särdrag i andra skolsystem Gabriel Heller Sahlgren

Gabriel Heller Sahlgren, affilierad till IFN, är numera krönikör på GP:s ledarsida. I den första krönikan förklarar han att för att förstå varför vissa länders skolsystem är bättre än andra så räcker det inte med att "leta efter och framhålla särdrag". Nej vad som krävs är "rigorös forskning om vilken politik som fungerar".

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Heller Sahlgren, Gabriel (2017), ”Meningslöst att leta särdrag i andra skolsystem”. Göteborgs-Posten, 9 januari.

Gabriel Heller Sahlgren

Kontakt

Mobil: +44 75 037 134 30
g.heller-sahlgren@lse...

Johan Wennström

Ämnesområde: Marknadsregleringar, politiskt beteende, sociala normer, utbildning och välfärd.

Två av de frågor Johan Wennström försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar politikers moraluppfattningar deras beslutsfattande?
  • Vilken betydelse har politisk konvergens mellan vänster och höger haft för svensk skolpolitik?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se