2017

Har Sovjetmetoder förstört våra barns studiemotivation?

2017-06-22 Svenska Dagbladet

Författare: Johan Wennström

Har Sovjetmetoder förstört våra barns studiemotivation? Johan Wennström

När politikerna lät falsk konkurrens bli styrmedel i skolan förstörde man både elevernas och lärarnas arbetsmoral, skriver Johan Wennström, IFN, på SvD Kultur. Han förklarar att det borde talas mer om är hur politiska reformer som exempelvis skolkonkurrensen, "i själva verket bygger på bristande förståelse för hur marknadsekonomin fungerar".

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Wennström, Johan (2017), ”Har Sovjetmetoder förstört våra barns studiemotivation?”. Svenska Dagbladet, 22 juni.

Johan Wennström

Kontakt

Tel: 08 665 4581
johan.wennstrom@ifn.se

Aktuell forskare

Björn Tyrefors

Ämnesområde: Arbetsmarknad, diskriminering, ekonomisk historia, institutionell och politisk ekonomi, utbildning  samt utvecklingsekonomi.
 

Några av de frågor Björn Tyrefors försöker besvara i sin forskning:

  • Finns systematiska skillnader på betygssättning i skolan beroende på grupptillhörighet?
  • Vilken roll spelar incitament för nyanländas framgång på den svenska arbetsmarknaden?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se