2017

Synen på kunskap är skolans största problem

2017-08-20 Svenska Dagbladet

Författare: Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid Wållgren

Synen på kunskap är skolans största problem Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid Wållgren

Magnus Henrekson, IFN, och tre ytterligare författare skriver på SvD Debatt om boken Kunskapssynen och pedagogiken. "Vi måste acceptera att effektivt lärande förutsätter en instruerande lärare med förväntningar på eleven. Undervisningen behöver struktureras inom ramen för traditionella ämnen där nästa inlärningssteg bygger på vad eleverna tidigare lärt sig."

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Enkvist, Inger, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid Wållgren (2017), ”Synen på kunskap är skolans största problem”. Svenska Dagbladet, 20 augusti.

Magnus Henrekson

Kontakt

Tel: 08 665 4502
magnus.henrekson@ifn.se

Aktuell forskare

Björn Tyrefors

Ämnesområde: Arbetsmarknad, diskriminering, ekonomisk historia, institutionell och politisk ekonomi, utbildning  samt utvecklingsekonomi.
 

Några av de frågor Björn Tyrefors försöker besvara i sin forskning:

  • Finns systematiska skillnader på betygssättning i skolan beroende på grupptillhörighet?
  • Vilken roll spelar incitament för nyanländas framgång på den svenska arbetsmarknaden?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se