2017

Synen på kunskap är skolans största problem

2017-08-20 Svenska Dagbladet

Författare: Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid Wållgren

Synen på kunskap är skolans största problem Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid Wållgren

Magnus Henrekson, IFN, och tre ytterligare författare skriver på SvD Debatt om boken Kunskapssynen och pedagogiken. "Vi måste acceptera att effektivt lärande förutsätter en instruerande lärare med förväntningar på eleven. Undervisningen behöver struktureras inom ramen för traditionella ämnen där nästa inlärningssteg bygger på vad eleverna tidigare lärt sig."

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Enkvist, Inger, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid Wållgren (2017), ”Synen på kunskap är skolans största problem”. Svenska Dagbladet, 20 augusti.

Magnus Henrekson

Kontakt

Tel: 08 665 4502
magnus.henrekson@ifn.se

Johan Wennström

Ämnesområde: Marknadsregleringar, politiskt beteende, sociala normer, utbildning och välfärd.

Två av de frågor Johan Wennström försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar politikers moraluppfattningar deras beslutsfattande?
  • Vilken betydelse har politisk konvergens mellan vänster och höger haft för svensk skolpolitik?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se