2017

Synen på kunskap är skolans största problem

2017-08-20 Svenska Dagbladet

Författare: Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid Wållgren

Synen på kunskap är skolans största problem Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid Wållgren

Magnus Henrekson, IFN, och tre ytterligare författare skriver på SvD Debatt om boken Kunskapssynen och pedagogiken. "Vi måste acceptera att effektivt lärande förutsätter en instruerande lärare med förväntningar på eleven. Undervisningen behöver struktureras inom ramen för traditionella ämnen där nästa inlärningssteg bygger på vad eleverna tidigare lärt sig."

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Enkvist, Inger, Magnus Henrekson, Martin Ingvar och Ingrid Wållgren (2017), ”Synen på kunskap är skolans största problem”. Svenska Dagbladet, 20 augusti.

Magnus Henrekson

Kontakt

Tel: 08 665 4502
magnus.henrekson@ifn.se

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se