2017

Pedagogiska återvändsgränder

2017-08-30 Gotlands Allehanda

Författare: Henrik Jordahl

Pedagogiska återvändsgränder Henrik Jordahl

I en krönika som publiceras i bland annat Gotlands Allehanda skriver Henrik Jordahl, IFN, om boken Kunskapssynen och pedagogiken där författarna visar "hur kunskap länge har nedvärderats i den svenska skolan". Jordahl avslutar: "Svenska elever förtjänar en pedagogik som fungerar, bland annat tydliga lärarinstruktioner och återkommande kunskapsmätningar. Elever från studieovana miljöer har särskilt mycket att vinna på detta."

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Jordahl, Henrik (2017), ”Pedagogiska återvändsgränder”. Gotlands Allehanda, 30 augusti.

Henrik Jordahl

Kontakt

Tel: 08 665 4533
Mobil: 070 938 3858
henrik.jordahl@ifn.se

Johan Wennström

Ämnesområde: Marknadsregleringar, politiskt beteende, sociala normer, utbildning och välfärd.

Två av de frågor Johan Wennström försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar politikers moraluppfattningar deras beslutsfattande?
  • Vilken betydelse har politisk konvergens mellan vänster och höger haft för svensk skolpolitik?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se