2017

Pedagogiska återvändsgränder

2017-08-30 Gotlands Allehanda

Författare: Henrik Jordahl

Pedagogiska återvändsgränder Henrik Jordahl

I en krönika som publiceras i bland annat Gotlands Allehanda skriver Henrik Jordahl, IFN, om boken Kunskapssynen och pedagogiken där författarna visar "hur kunskap länge har nedvärderats i den svenska skolan". Jordahl avslutar: "Svenska elever förtjänar en pedagogik som fungerar, bland annat tydliga lärarinstruktioner och återkommande kunskapsmätningar. Elever från studieovana miljöer har särskilt mycket att vinna på detta."

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Jordahl, Henrik (2017), ”Pedagogiska återvändsgränder”. Gotlands Allehanda, 30 augusti.

Henrik Jordahl

Kontakt

Tel: 08 665 4533
Mobil: 070 938 3858
henrik.jordahl@ifn.se

Aktuell forskare

Björn Tyrefors

Ämnesområde: Arbetsmarknad, diskriminering, ekonomisk historia, institutionell och politisk ekonomi, utbildning  samt utvecklingsekonomi.
 

Några av de frågor Björn Tyrefors försöker besvara i sin forskning:

  • Finns systematiska skillnader på betygssättning i skolan beroende på grupptillhörighet?
  • Vilken roll spelar incitament för nyanländas framgång på den svenska arbetsmarknaden?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se