2017

Skolverket tolkar Pisa fel – likvärdigheten inte försämrad

2017-08-30 Dagens Nyheter

Författare: Gabriel Heller Sahlgren

Skolverket tolkar Pisa fel – likvärdigheten inte försämrad Gabriel Heller Sahlgren

Gabriel Heller Sahlgren, affilierad till IFN, visar på DN Debatt att Skolverkets analys av Pisaundersökningen (att skolors socioekonomiska sammansättning har fått större betydelse för elevers resultat) inte hänsyn till att elevsammansättningen har förändrats. "Gör man det är det inte mycket som tyder på att bakgrundens betydelse för kunskaperna har ökat."

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Heller Sahlgren, Gabriel (2017), ”Skolverket tolkar Pisa fel –likvärdigheten inte försämrad”. Dagens Nyheter, 30 augusti.

Gabriel Heller Sahlgren

Kontakt

Mobil: +44 75 037 134 30
g.heller-sahlgren@lse...

Johan Wennström

Ämnesområde: Marknadsregleringar, politiskt beteende, sociala normer, utbildning och välfärd.

Två av de frågor Johan Wennström försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar politikers moraluppfattningar deras beslutsfattande?
  • Vilken betydelse har politisk konvergens mellan vänster och höger haft för svensk skolpolitik?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se