2017

Skolverket tolkar Pisa fel – likvärdigheten inte försämrad

2017-08-30 Dagens Nyheter

Författare: Gabriel Heller Sahlgren

Skolverket tolkar Pisa fel – likvärdigheten inte försämrad Gabriel Heller Sahlgren

Gabriel Heller Sahlgren, affilierad till IFN, visar på DN Debatt att Skolverkets analys av Pisaundersökningen (att skolors socioekonomiska sammansättning har fått större betydelse för elevers resultat) inte hänsyn till att elevsammansättningen har förändrats. "Gör man det är det inte mycket som tyder på att bakgrundens betydelse för kunskaperna har ökat."

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Heller Sahlgren, Gabriel (2017), ”Skolverket tolkar Pisa fel –likvärdigheten inte försämrad”. Dagens Nyheter, 30 augusti.

Gabriel Heller Sahlgren

Kontakt

Mobil: +44 75 037 134 30
g.heller-sahlgren@lse...

Aktuell forskare

Björn Tyrefors

Ämnesområde: Arbetsmarknad, diskriminering, ekonomisk historia, institutionell och politisk ekonomi, utbildning  samt utvecklingsekonomi.
 

Några av de frågor Björn Tyrefors försöker besvara i sin forskning:

  • Finns systematiska skillnader på betygssättning i skolan beroende på grupptillhörighet?
  • Vilken roll spelar incitament för nyanländas framgång på den svenska arbetsmarknaden?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se