2017

Replik: Varför basunera ut osäkra slutsatser?

2017-09-06 Dagens Nyheter

Författare: Gabriel Heller Sahlgren

Replik: Varför basunera ut osäkra slutsatser? Gabriel Heller Sahlgren

I en slutreplik, till tidigare inlägg, skriver Gabriel Heller Sahlgren att den mest rigorösa forskningen, i Pisa och i nationella kunskapsmätningar, har hittills inte indikerat att grundskolesystemet som sådant har blivit mindre jämlikt över tid. "Ny empiri, snarare än hypoteser, får utvisa om det finns skäl att revidera denna slutsats i framtiden."

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Heller Sahlgren, Gabriel (2017), ”Replik: Varför basunera ut osäkra slutsatser?”. Dagens Nyheter, 6 september.

Gabriel Heller Sahlgren

Kontakt

Mobil: +44 75 037 134 30
g.heller-sahlgren@lse...

Johan Wennström

Ämnesområde: Marknadsregleringar, politiskt beteende, sociala normer, utbildning och välfärd.

Två av de frågor Johan Wennström försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar politikers moraluppfattningar deras beslutsfattande?
  • Vilken betydelse har politisk konvergens mellan vänster och höger haft för svensk skolpolitik?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se