2019

Gör skolan tråkigare och jobbigare för eleverna

2019-05-20 Svenska Dagbladet

Författare: Gabriel Heller Sahlgren och Nima Sanandaji

Gör skolan tråkigare och jobbigare för eleverna Gabriel Heller Sahlgren och Nima Sanandaji

Den progressiva pedagogikens fokus på glädje, elevdemokrati och elevledda metoder har haft negativa effekter på kunskapsinhämtningen, skriver Gabriel Heller Sahlgren, IFN, och Nima Sanandaji på SvD Debatt. De menar att skollagen och läroplanerna bör ändras så att elevers plikt att jobba hårt i skolan betonas.

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Heller Sahlgren, Gabriel och Nima Sanandaji (2019), ”Gör skolan tråkigare och jobbigare för eleverna”. Svenska Dagbladet, 20 maj.

Gabriel Heller Sahlgren

Kontakt

Mobil: +44 75 037 134 30
g.heller-sahlgren@lse...

Johan Wennström

Ämnesområde: Marknadsregleringar, politiskt beteende, sociala normer, utbildning och välfärd.

Två av de frågor Johan Wennström försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar politikers moraluppfattningar deras beslutsfattande?
  • Vilken betydelse har politisk konvergens mellan vänster och höger haft för svensk skolpolitik?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se