2019

Gör skolan tråkigare och jobbigare för eleverna

2019-05-20 Svenska Dagbladet

Författare: Gabriel Heller Sahlgren och Nima Sanandaji

Gör skolan tråkigare och jobbigare för eleverna Gabriel Heller Sahlgren och Nima Sanandaji

Den progressiva pedagogikens fokus på glädje, elevdemokrati och elevledda metoder har haft negativa effekter på kunskapsinhämtningen, skriver Gabriel Heller Sahlgren, IFN, och Nima Sanandaji på SvD Debatt. De menar att skollagen och läroplanerna bör ändras så att elevers plikt att jobba hårt i skolan betonas.

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Heller Sahlgren, Gabriel och Nima Sanandaji (2019), ”Gör skolan tråkigare och jobbigare för eleverna”. Svenska Dagbladet, 20 maj.

Gabriel Heller Sahlgren

Kontakt

Mobil: +44 75 037 134 30
g.heller-sahlgren@lse...

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se