Forskningsöversikter

Det samhällsekonomiska värdet av nya och fler produkter

2006-11 IFN:s Nyhetsbrev

Författare: Mattias Ganslandt

Det samhällsekonomiska värdet av nya och fler produkter Mattias Ganslandt

Antalet tillgängliga varor och tjänster ökar kontinuerligt, dels genom nya uppfinningar och produktförbättringar, dels genom import av utländska varor som inte tidigare varit tillgängliga för inhemska konsumenter. En central fråga är hur stor nytta konsumenterna har av dessa nya produkter.


Referens:

Ganslandt, Mattias (2006), ”Det samhällsekonomiska värdet av nya och fler produkter”. IFN:s Nyhetsbrev 2/2006. Stockholm: Institutet för Näringslivsforskning.

Aktuell forskare

Joacim Tåg

Ämnesområde: entreprenörskap, företagsfinansiering, globalisering och riskkapital.

En av de frågor Joacim Tåg försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar ägarformer och ägarbyten företagen, de anställda, och samhället?

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se