Temaartikel

Det samhällsekonomiska värdet av nya och fler produkter

Det samhällsekonomiska värdet av nya och fler produkter

av Mattias Ganslandt

Antalet tillgängliga varor och tjänster ökar kontinuerligt, dels genom nya uppfinningar och produktförbättringar, dels genom import av utländska varor som inte tidigare varit tillgängliga för inhemska konsumenter. En central fråga är hur stor nytta konsumenterna har av dessa nya produkter.

Börja prenumerera

IFN:s nyhetsbrev består av sju kortfattade brev med titeln Nyheter från IFN som handlar om IFN:s forskning och forskarnas aktiviteter. Dessutom publiceras IFN Newsletter två gånger per år. Dessa engelska nyhetsbrev är mer omfattande och texterna är författade av IFN-forskare.  Det handlar om temaartiklar som tar upp aktuella samhällsekonomiska frågeställningar.

2017-02-27 puff nyhetsbrev.jpg

I nyhetsbrevet ingår:

  • Sammanfattningar av accepterade artiklar och/eller titlar på working papers utgivna vid institutet
  • Intervju eller reportage om ett aktuellt forskningsämne
  • Presentationer av nya medarbetare och nya projekt
  • IFN-forskarnas deltagande i samhällsdebatt och opinionsbildning


Redaktör: Eva Malm Öhrström

IFN kalendarium

Aktuell forskare

Mårten Blix, fil.dr

Ämnesområden: Digitalisering, Fintech, Offentlig ekonomi, Sjukvård, Teknisk förändring och utveckling

 

Några av de frågor Mårten Blix  försöker besvara i sin forskning:

– Vad vet vi om digitaliseringens effekter på sjukvården?

– Hur påverkas den svenska välfärdsmodellen av digitaliseringen?

– Vad är effekterna av att privatisera skattefinansierade välfärdstjänster?

– Hur är Sveriges anpassningsförmåga till digitaliseringen – regionalt och nationellt?

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se