Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Policy Paper No. 85

Kunskapssynen och läraryrkets attraktivitet

Policy Paper
Referens
Henrekson, Magnus (2018). ”Kunskapssynen och läraryrkets attraktivitet”. IFN Policy Paper nr 85. Stockholm: Institutet för Näringslivsforskning.

Författare
Magnus Henrekson

Det räcker inte med högre löner för att höja läraryrkets status. Den kunskapsrelativism som präglar den svenska skolan underminerar lärarens auktoritet och legitimitet att sätta betyg. Samtidigt har läraryrket omdefinierats från att vara ett intellektuellt och kulturellt yrke, till att bli ett socialt arbete. För att i grunden höja läraryrkets status krävs åtgärder som skär på djupet vad gäller både lärarutbildning och kursplaner.

Den fundamentala förklaringen till läraryrkets förlorade attraktivitet är den kunskapssyn som uttrycks i läroplanerna och därmed präglar verksamheten. Denna kunskapssyn ligger bakom många av skolans problem och hindrar lärarna från att ägna sig åt själva utbildningsuppdraget. En förändrad kunskapssyn som leder till ett förändrat arbetssätt är därför nyckeln till att återigen göra läraryrket attraktivt.​