Rapporten är ett första steg i ett forskningsprojekt med målet att beräkna förädlingsvärden för så många huvudmän och skolor som möjligt. I framtiden kommer liknande studier som analyserar andra huvudmän och skolor, både fristående och kommunala, att genomföras. Projektet finansieras med medel från programmet Tjänstesektorns ekonomi samt de huvudmän som deltar i projektet, inklusive IES och Kunskapsskolan.
The Swedish education system lacks rigorous measures of school quality. This is problematic since a well-functioning education market requires that parents make informed school choices. Appropriate performance metrics are also needed for accountability purposes and for ensuring that authorities and operators can identify and rectify problems.
This report presents the value added of Internationella Engelska Skolan. The value-added scores are based on year 9 national test performance in English, mathematics, and Swedish in the 2018/19 school year, and are computed at the student level using data from Statistics Sweden.
Value-added scores measure the extent to which schools’ students perform better on national tests in year 9 than what is expected, given their test scores in year 6 as well as their background characteristics. The results suggest that Internationella Engelska Skolan has higher value-added scores than other Swedish schools on average.