2010

En marknad för idéer. Entreprenörer, storföretag och riskkapitalister

Policy Paper No. 42

Författare: Lars PerssonAntal sidor: 27Publicerad: 6 december 2010

En marknad för idéer. Entreprenörer, storföretag och riskkapitalister Lars Persson

Under senare år har entreprenörers roll för att ta fram innovationer betonats alltmer i den ekonomiska litteraturen. Det påpekas ofta att entreprenörsföretag erbjuder mer kreativa miljöer för att innovera än stora etablerade företag och entreprenören har i hög grad setts som den som produktutvecklar idén och sedan kommersialiserar den.

Det har dock på senare tid växt fram en forskningslitteratur med ett alternativt och delvis kompletterande synsätt på entreprenörernas roll i innovationsprocessen. Den nya litteraturen visar att en idé oftast får störst framgång om entreprenören tar hjälp av riskkapitalister för att utveckla produkten. Riskkapitalister har kunskaper om personalpolitik och marknadsföring samt ett nätverk som kan bidra med strategisk viktig kunskap till företaget. När produkten är färdigutvecklad säljs den sedan genom s.k. exit till ett stort och etablerat företag.

Lars Persson

Kontakt

Tel: 08 665 4504
lars.persson@ifn.se

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se