2013

Competitive Pressure and Technology Adoption: Evidence from a Policy Reform in Western Canada

In 1995 the Canadian Government abolished an export subsidy on railway shipments of grain from the Canadian Prairies known as the Western Grain Transportation Act (WGTA). This decision marked the end of one of the longest-running agricultural subsidies in the world, first known as the Crow's Nest Pass Agreement of 1897 and commonly referred to as the “Crow Rate.” The removal of this transportation subsidy increased the cost of exporting grain from the prairie region of Canada by $17–$34/tonne, equivalent to 8%–17% of its value. These increased transportation costs translated into lower grain prices at the farm-gate.


Referens:

Ferguson, Shon and Rose Olfert (2013),  "Competitive Pressure and Technology Adoption: Evidence from a Policy Reform in Western Canada". CAIRN Policy Brief  #34, July 2013.

Shon Ferguson

Kontakt

Tel: 08 665 4523
shon.ferguson@ifn.se

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se