2015

För skolan i tiden

2015-11 Axess Magasin

Författare: Gabriel Heller Sahlgren

Om den svenska skolans fall ochh möjligheter att åter bli en  kunskapsskolan skriver Gabriel Heller Sahlgren, som är affilierad till IFN. Han skriver "de arbetsmetoder som progressivismen betonar, och som spreds som en löpeld i svenska skolor framförallt från och med mitten på 1990-talet, kan vara kraftigt negativa för resultaten i kunskapsbaserade prov. Dessa metodförändringar framstår som den enda utbildningspolitiska förklaringen till kunskapsförfallet som både finner stöd i forskningen och är plausibel givet tidslinjen för raset."

Artikeln online (behörighet kan krävas)


Referens:

Heller Sahlgren, Gabriel (2015), "För skolan i tiden". Axess Magasin 14(8), 36–42

Gabriel Heller Sahlgren

Kontakt

Mobil: +44 75 037 134 30
g.heller-sahlgren@lse...

Daniel Waldenström

Ämnesområde: arv och gåvor, finansiell utveckling, inkomst och förmögenhetsfördelning samt skatter.

En av de frågor Daniel Waldenström försöker besvara i sin forskning:

  • Hur stor är den ekonomiska ojämlikheten i Sverige och vilka faktorer bestämmer den?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se