2018

Svar till Dan Collberg

Sans, nr 3, 2018

Författare: Inger Enkvist, Magnus Henrekson och Martin Ingvar

Svar till Dan Collberg Inger Enkvist, Magnus Henrekson och Martin Ingvar

Skolans problem handlar inte om den eviga frågan vad kunskap är. Problemen är både mer akuta och viktigare än så. Skolan är Sveriges viktigaste framtidsfråga. Det handlar om vilken kunskap, vilken metod för att inhämta kunskap och vilken kunskapssyn som skolan ska förmedla. Vår huvudsakliga kritik är att skolans styrdokument och samlade styrsystem inte ger läraren förutsättningar att lyckas med det som Dan Collberg anger i sin idealisering av sakernas tillstånd, så att de ”utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål” för att citera läroplanen.


Referens:

Enkvist, Inger, Magnus Henrekson och Martin Ingvar (2018), “Svar till Dan Collberg”. Sans, nr 3, juli–september, s. 89-91.

Magnus Henrekson

Kontakt

Mobil: 070 222 97 00
magnus.henrekson@ifn.se

Aktuell forskare

Henrik Jordahl, professor och programchef

Ämnesområden:

Offentlig ekonomi, organisation och verksamhetsledning, politiskt beteende, privatiseringar, sjukvård, skattefinansierade tjänster, utbildning, väfärd och äldreomsorg.

Några av de frågor Henrik Jordahl försöker besvara i sin forskning:

  • Vad förklarar valet mellan offentlig och privat tjänsteproduktion?
  • Hur påverkar detta val tjänsternas kostnader och kvalitet?
  • Vilka förändringar av lagar, regler och praxis skulle förbättra produktionen av skattefinansierade tjänster?

 

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se