2019

En bättre skola kräver ny kunskapssyn

Sans, nr 1, 2019

Författare: Inger Enkvist och Magnus Henrekson

En bättre skola kräver ny kunskapssyn Inger Enkvist och Magnus Henrekson

De skolreformer som har genomförts på senare årtionden avspeglar åsikten att det är inlärningsprocessen som är det viktiga, inte resultatet.


Referens:

Enkvist, Inger och Magnus Henrekson (2019), "En bättre skola kräver ny kunskapssyn". Sans, nr 1, januari-mars, s. 80-86.

Magnus Henrekson

Kontakt

Tel: 08 665 4502
magnus.henrekson@ifn.se

Aktuell forskare

Björn Tyrefors

Ämnesområde: Arbetsmarknad, diskriminering, ekonomisk historia, institutionell och politisk ekonomi, utbildning  samt utvecklingsekonomi.
 

Några av de frågor Björn Tyrefors försöker besvara i sin forskning:

  • Finns systematiska skillnader på betygssättning i skolan beroende på grupptillhörighet?
  • Vilken roll spelar incitament för nyanländas framgång på den svenska arbetsmarknaden?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se