2012

Entrepreneurial Innovations, Competition and Competition Policy

Särtryck nr 2012:9

Författare: Pehr-Johan Norbäck och Lars PerssonÅr: 2012 Publikation: European Economic Review Årgång (nr): 56 (3) Sidor: 488–506
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


We construct a mode lwhere an entrepreneur can innovate for entry or for sale. It is shown that increased product market competition tends to increase the relative profitability of innovation for sale. Increased competition not only reduces the profits of entrants and the acquirer of the inventions in a similar fashion, but also reduces the profit of non-acquirers. Therefore, incumbents’ valuations of innovations are less negatively affected by increased competition, and the incentive for innovation for sale can increase with increased competition. Moreover, a stricter, but not too strict, merger policy is shown to increase the incentive for innovations for sale by ensuring the bidding competition for the innovation.


Referens:
Norbäck, Pehr-Johan och Lars Persson (2012), "Entrepreneurial Innovations, Competition and Competition Policy". European Economic Review 56(3), 488–506.

Pehr-Johan Norbäck

Kontakt

Tel: 08 665 4522
Mobil: 073 547 3379
pehr-johan.norback@if...

Lars Persson

Kontakt

Tel: 08 665 4504
lars.persson@ifn.se

Aktuell forskare

Erik Lundin

Forskningsområden: Empirisk industriell organisation och elmarknadens ekonomi

Några av de frågor Erik Lundin försöker besvara i sin forskning:

  • Hur gör företag för att maximera sin vinst i nätverksindustrier?

  • Vilken är statens roll i övergången till en klimatneutral elproduktion?

IFN kalendarium

  • 17
    Jan

    TBA

    Forskarseminarier

    Tore Ellingsen Stockholm School of Economics

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se