2013

Competition, Takeovers, and Gender Discrimination

Särtryck nr 2013:17

Författare: Fredrik Heyman, Helena Svaleryd och Jonas VlachosÅr: 2013 Publikation: Industrial and Labor Relations Review Årgång (nr): 66 (2) Sidor: 409–432
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


Theories of taste-based discrimination predict that competitive pressures will drive discriminatory behavior out of the market. The authors analyze how firm takeovers and product market competition affect firms’ gender composition and gender wage gap using detailed matched employer-employee data. Taking into account several endogeneity concerns while using a difference-in-difference framework, they find that the share of female employees increases as a result of an ownership change when product market competition is weak. Furthermore, a takeover reduces the gender wage gap. Although the estimated effects are small, the results support the main theoretical predictions.

 


Referens:
Heyman, Fredrik, Helena Svaleryd och Jonas Vlachos (2013), "Competition, Takeovers, and Gender Discrimination". Industrial and Labor Relations Review 66(2), 409–432.

Fredrik Heyman

Kontakt

Tel: 08 665 4537
fredrik.heyman@ifn.se

Aktuell forskare

Gabriel Heller Sahlgren Ph.D.

Ämnesområden: Hälsa, privatiseringar, skattefinansierade tjänster, utbildning

Några av de frågor Gabriel Heller Sahlgren försöker besvara i sin forskning:

  • Vad krävs för att skolmarknader ska fungera?
  • Hur reagerar aktörer inom skolväsendet på ekonomiska incitament?
  • Skillnader mellan vinstdrivande och icke-vinstdrivande skolor.

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se