2013

Competition, Takeovers, and Gender Discrimination

Särtryck nr 2013:17

Författare: Fredrik Heyman, Helena Svaleryd och Jonas VlachosÅr: 2013 Publikation: Industrial and Labor Relations Review Årgång (nr): 66 (2) Sidor: 409–432
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


Theories of taste-based discrimination predict that competitive pressures will drive discriminatory behavior out of the market. The authors analyze how firm takeovers and product market competition affect firms’ gender composition and gender wage gap using detailed matched employer-employee data. Taking into account several endogeneity concerns while using a difference-in-difference framework, they find that the share of female employees increases as a result of an ownership change when product market competition is weak. Furthermore, a takeover reduces the gender wage gap. Although the estimated effects are small, the results support the main theoretical predictions.

 


Referens:
Heyman, Fredrik, Helena Svaleryd och Jonas Vlachos (2013), "Competition, Takeovers, and Gender Discrimination". Industrial and Labor Relations Review 66(2), 409–432.

Fredrik Heyman

Kontakt

Tel: 08 665 4537
fredrik.heyman@ifn.se

Jonas Vlachos

Kontakt

Tel: 08 16 30 46
Mobil: 070 893 3240
jonas.vlachos@ne.su.se

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se