2013

Product Market Reforms and Incentives to Innovate in Sweden

Särtryck nr 2013:39

Författare: Harald Edquist och Magnus HenreksonÅr: 2013 Publikation: What Can We Learn from Economic Reforms in Greece and Sweden? Kapitel: 5Redaktör: Maria Choupres och Harald EdquistFörlag: European Liberal ForumFörlagsort: Bryssel Sidor: 143–198
Preliminär version

Product Market Reforms and Incentives to Innovate in Sweden Harald Edquist och Magnus Henrekson


The chapter is about product market reforms and incentives to innovate in Sweden. The authors suggest a number of reforms to enhance economic developments in Sweden, including increased government support for venture capital in early-stage funding and increased R&D resources for SMEs. 


Referens:
Edquist, Harald och Magnus Henrekson (2013), "Product Market Reforms and Incentives to Innovate in Sweden". Kapitel 5, sid. 143–198 i Maria Choupres och Harald Edquist, red., What Can We Learn from Economic Reforms in Greece and Sweden?. Bryssel: European Liberal Forum.

Magnus Henrekson

Kontakt

Tel: 08 665 4502
magnus.henrekson@ifn.se

Johan Wennström

Ämnesområde: Marknadsregleringar, politiskt beteende, sociala normer, utbildning och välfärd.

Två av de frågor Johan Wennström försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar politikers moraluppfattningar deras beslutsfattande?
  • Vilken betydelse har politisk konvergens mellan vänster och höger haft för svensk skolpolitik?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se