2013

Product Market Reforms and Incentives to Innovate in Sweden

Särtryck nr 2013:39

Författare: Harald Edquist och Magnus HenreksonÅr: 2013 Publikation: What Can We Learn from Economic Reforms in Greece and Sweden? Kapitel: 5Redaktör: Maria Choupres och Harald EdquistFörlag: European Liberal ForumFörlagsort: Bryssel Sidor: 143–198
Preliminär version

Product Market Reforms and Incentives to Innovate in Sweden Harald Edquist och Magnus Henrekson


The chapter is about product market reforms and incentives to innovate in Sweden. The authors suggest a number of reforms to enhance economic developments in Sweden, including increased government support for venture capital in early-stage funding and increased R&D resources for SMEs. 


Referens:
Edquist, Harald och Magnus Henrekson (2013), "Product Market Reforms and Incentives to Innovate in Sweden". Kapitel 5, sid. 143–198 i Maria Choupres och Harald Edquist, red., What Can We Learn from Economic Reforms in Greece and Sweden?. Bryssel: European Liberal Forum.

Magnus Henrekson

Kontakt

Mobil: 070 222 97 00
magnus.henrekson@ifn.se

Aktuell forskare

Henrik Jordahl, professor och programchef

Ämnesområden:

Offentlig ekonomi, organisation och verksamhetsledning, politiskt beteende, privatiseringar, sjukvård, skattefinansierade tjänster, utbildning, väfärd och äldreomsorg.

Några av de frågor Henrik Jordahl försöker besvara i sin forskning:

  • Vad förklarar valet mellan offentlig och privat tjänsteproduktion?
  • Hur påverkar detta val tjänsternas kostnader och kvalitet?
  • Vilka förändringar av lagar, regler och praxis skulle förbättra produktionen av skattefinansierade tjänster?

 

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se