2013

Product Market Reforms and Incentives to Innovate in Sweden

Särtryck nr 2013:39

Författare: Harald Edquist och Magnus HenreksonÅr: 2013 Publikation: What Can We Learn from Economic Reforms in Greece and Sweden? Kapitel: 5Redaktör: Maria Choupres och Harald EdquistFörlag: European Liberal ForumFörlagsort: Bryssel Sidor: 143–198
Preliminär version

Product Market Reforms and Incentives to Innovate in Sweden Harald Edquist och Magnus Henrekson


The chapter is about product market reforms and incentives to innovate in Sweden. The authors suggest a number of reforms to enhance economic developments in Sweden, including increased government support for venture capital in early-stage funding and increased R&D resources for SMEs. 


Referens:
Edquist, Harald och Magnus Henrekson (2013), "Product Market Reforms and Incentives to Innovate in Sweden". Kapitel 5, sid. 143–198 i Maria Choupres och Harald Edquist, red., What Can We Learn from Economic Reforms in Greece and Sweden?. Bryssel: European Liberal Forum.

Magnus Henrekson

Kontakt

Tel: 08 665 4502
magnus.henrekson@ifn.se

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se