2014

The Elements of Political Persuasion: Content, Charisma and Cue

Särtryck nr 2014:11

Författare: Torun Dewan, Macartan Humphreys och Daniel RubensonÅr: 2014 Publikation: Economic Journal Årgång (nr): 124 (574) Sidor: F257–F292
Artikeln online (behörighet kan krävas)


Political campaigns employ complex strategies to persuade voters to support them. We analyse the contributions of elements of these strategies using data from a field experiment that randomly assigned canvassers to districts, as well as messaging and endorsement conditions. We find evidence for a strong overall campaign effect and show effects for both message-based and endorsement-based campaigns. However, we find little evidence that canvassers varied according to their persuasive ability or that endorser identity matters. Overall the results suggest a surprisingly muted role for idiosyncratic features of prospective persuaders.


Referens:
Dewan, Torun, Macartan Humphreys och Daniel Rubenson (2014), "The Elements of Political Persuasion: Content, Charisma and Cue". Economic Journal 124(574), F257–F292.

Aktuell forskare

Malin Gardberg Ph.D.

Ämnesområden: Arbetsmarknad, ekonometri, finansiell utveckling, globalisering, internationella investeringar, konsumtion, makroekonomi, utvecklingsekonomi.

Några av de frågor Malin Gardberg försöker besvara i sin forskning:

 

  • Hur har det svenska näringslivet och den svenska arbetsmarknaden påverkats av den pågående digitaliseringen?
  • Hur påverkar olika typer av utländskt skuldkapital landets valutakurs? Leder extern skuldfinansiering till att landets valutakurs är känsligare för finansmarknadsturbulens än extern aktiefinansiering? 
  • Leder finansiell integrering och en jämnare inkomstfördelning till mera internationell riskdelning i utvecklingsländer?
  • Hur har finansiell integrering påverkat sambandet mellan konsumtion och förmögenhet

 

 

 

IFN kalendarium

  • 2
    Sep

    TBA

    Forskarseminarier

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se