2014

The Elements of Political Persuasion: Content, Charisma and Cue

Särtryck nr 2014:11

Författare: Torun Dewan, Macartan Humphreys och Daniel RubensonÅr: 2014 Publikation: Economic Journal Årgång (nr): 124 (574) Sidor: F257–F292
Artikeln online (behörighet kan krävas)


Political campaigns employ complex strategies to persuade voters to support them. We analyse the contributions of elements of these strategies using data from a field experiment that randomly assigned canvassers to districts, as well as messaging and endorsement conditions. We find evidence for a strong overall campaign effect and show effects for both message-based and endorsement-based campaigns. However, we find little evidence that canvassers varied according to their persuasive ability or that endorser identity matters. Overall the results suggest a surprisingly muted role for idiosyncratic features of prospective persuaders.


Referens:
Dewan, Torun, Macartan Humphreys och Daniel Rubenson (2014), "The Elements of Political Persuasion: Content, Charisma and Cue". Economic Journal 124(574), F257–F292.

Aktuell forskare

Niclas Berggren docent, programchef

Ämnesområden:

Institutionell ekonomi, politisk ekonomi och politiskt beteende.

Några av de frågor Niclas Berggren försöker besvara i sin forskning:

- Hur påverkar sociala variabler (som tillit, tolerans och religion) ekonomins funktionssätt?

- Finns det ett samband mellan graden av marknadsekonomi och sociala variabler ( som tillit och tolerans)?

- Vilken roll spelar skönhet för politikers valframgångar?

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se