2014

Acquisitions, Entry, and Innovation in Oligopolistic Network Industries

Särtryck nr 2014:54

Författare: Pehr-Johan Norbäck, Lars Persson och Joacim TågÅr: 2014 Publikation: International Journal of Industrial Organization Årgång (nr): 37 (November) Sidor: 1–12
Artikeln online (behörighet kan krävas)


In industries with network effects, incumbents' installed bases create barriers to entry that discourage entrepreneurs fromdeveloping newinnovations. Yet, entry is not the only commercialization route for entrepreneurs.We show that the option of selling to an incumbent increases the innovation incentives for entrepreneurs when the network effects are strong and incumbents compete to preemptively acquire innovations. Thus,we establish that network effects and installed bases do not necessarily restrict the innovation incentives and that network effects promote acquisitions over entry.


Referens:
Norbäck, Pehr-Johan, Lars Persson och Joacim Tåg (2014), "Acquisitions, Entry, and Innovation in Oligopolistic Network Industries". International Journal of Industrial Organization 37(November), 1–12.

Pehr-Johan Norbäck

Kontakt

Tel: 08 665 4522
Mobil: 073 574 3379
pehr-johan.norback@if...

Lars Persson

Kontakt

Tel: 08 665 4504
lars.persson@ifn.se

Joacim Tåg

Kontakt

Tel: 08 665 4524
joacim.tag@ifn.se

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se