2016

Key Players

Särtryck nr 2016:21

Författare: Yves ZenouÅr: 2016 Publikation: Oxford Handbook of the Economics of Networks Kapitel: 11Redaktör: Yann Bramoullé, Andrea Galeotti och Brian RogersFörlag: Oxford University PressFörlagsort: Oxford, UK Sidor: 244–274
Artikeln online (behörighet kan krävas)


In this chapter, we provide an overview of the literature on key players in networks. We first introduce the theoretical concept of the key player who is the agent that should be targeted by the planner so that, once removed, she will generate the highest level of reduction in total activity. We also consider another notion of key players where the planner is targeting a set of network nodes that are optimally positioned to quickly diffuse information, attitudes, behaviors or goods. Then, we examine the empirical tests of the key-player policies for criminal networks, education, R&D networks, financial networks and diffusion of microfinance. We show that implementing such a policy outperforms other standard policies such as targeting the most active agents in a network.


Referens:
Zenou, Yves (2016), "Key Players". Kapitel 11, sid. 244–274 i Yann Bramoullé, Andrea Galeotti och Brian Rogers, red., Oxford Handbook of the Economics of Networks. Oxford, UK: Oxford University Press.

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se