2016

One Size Fits All? The Effects of Teachers' Cognitive and Social Abilities on Student Achievement

Särtryck nr 2016:50

Författare: Erik Grönqvist och Jonas VlachosÅr: 2016 Publikation: Labour Economics Årgång (nr): 42 (October) Sidor: 138–150
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


Betyg, kognitiva och sociala förmågor har fallit kraftigt bland nyblivna ämneslärare. Effekterna av dessa förmågor på elevers studieresultat är dock mycket små i genomsnitt, men skiljer sig mellan olika elevgrupper. Bland manliga lärare har lärarnas egna betyg en positiv effekt på elevernas resultat, men inte bland kvinnliga lärare.


Referens:
Grönqvist, Erik och Jonas Vlachos (2016), "One Size Fits All? The Effects of Teachers' Cognitive and Social Abilities on Student Achievement". Labour Economics 42(October), 138–150.

Aktuell forskare

Henrik Horn, professor.

Ämnesområden:

Elmarknad, Handelspolitik, Industriell ekonomi, Industriell organisation, Internationell handel, Konkurrenspolitik, Marknadsregleringar.

Några av de frågor Henrik Horn försöker besvara i sin forskning:

Hur bör mellanstatliga investeringsskyddsavtal utformas och vilka konsekvenser har de?

Hur bör jurisdiktionen fördelas mellan nationella konkurrensmyndigheter vad gäller licensieringen av standard-essentiella patent?

Hur bör handelsavtal utformas för att hantera nationellt införda begränsningar av datarörlighet?

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se