2016

One Size Fits All? The Effects of Teachers' Cognitive and Social Abilities on Student Achievement

Särtryck nr 2016:50

Författare: Erik Grönqvist och Jonas VlachosÅr: 2016 Publikation: Labour Economics Årgång (nr): 42 (October) Sidor: 138–150
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


Betyg, kognitiva och sociala förmågor har fallit kraftigt bland nyblivna ämneslärare. Effekterna av dessa förmågor på elevers studieresultat är dock mycket små i genomsnitt, men skiljer sig mellan olika elevgrupper. Bland manliga lärare har lärarnas egna betyg en positiv effekt på elevernas resultat, men inte bland kvinnliga lärare.


Referens:
Grönqvist, Erik och Jonas Vlachos (2016), "One Size Fits All? The Effects of Teachers' Cognitive and Social Abilities on Student Achievement". Labour Economics 42(October), 138–150.

Aktuell forskare

Gabriel Heller Sahlgren Ph.D.

Ämnesområden: Hälsa, privatiseringar, skattefinansierade tjänster, utbildning

Några av de frågor Gabriel Heller Sahlgren försöker besvara i sin forskning:

  • Vad krävs för att skolmarknader ska fungera?
  • Hur reagerar aktörer inom skolväsendet på ekonomiska incitament?
  • Skillnader mellan vinstdrivande och icke-vinstdrivande skolor.

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se