2016

One Size Fits All? The Effects of Teachers' Cognitive and Social Abilities on Student Achievement

Särtryck nr 2016:50

Författare: Erik Grönqvist och Jonas VlachosÅr: 2016 Publikation: Labour Economics Årgång (nr): 42 (October) Sidor: 138–150
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


Betyg, kognitiva och sociala förmågor har fallit kraftigt bland nyblivna ämneslärare. Effekterna av dessa förmågor på elevers studieresultat är dock mycket små i genomsnitt, men skiljer sig mellan olika elevgrupper. Bland manliga lärare har lärarnas egna betyg en positiv effekt på elevernas resultat, men inte bland kvinnliga lärare.


Referens:
Grönqvist, Erik och Jonas Vlachos (2016), "One Size Fits All? The Effects of Teachers' Cognitive and Social Abilities on Student Achievement". Labour Economics 42(October), 138–150.

Aktuell forskare

Niklas Elert, fil.dr.

Ämnesområden: Entreprenörskap, Tillväxt.

 

Några av de frågor Niklas Elert försöker besvara i sin forskning:

 

  • Hur ser samspelet mellan institutioner och entreprenörskap ut?
  • Hur stimulerar man bäst entreprenörskap och innovationer?
  • Vad är snabbväxande företag och var finns de?
  • Kan man lära sig entreprenörskap?
  • Vad får företag att starta och växa?

 

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se