2016

The Headmaster Ritual: The Importance of Management for School Outcomes

Särtryck nr 2016:54

Författare: Anders Böhlmark, Erik Grönqvist och Jonas VlachosÅr: 2016 Publikation: Scandinavian Journal of Economics Årgång (nr): 118 (4) Sidor: 912–940
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


We estimate the impact of individual principals on school outcomes by using panel data that allow us to track principals over time. We find that individual principals have a substantive impact on school policies, working conditions, and student outcomes. In particular, students who attend a school that has a one standard deviation better principal improve their achievement by between 0.05 and 0.1 standard deviations. Despite rich background information on principals, it is difficult to characterize successful management, suggesting that innate skills are central. We find that the scope for discretion is larger among voucher schools and in areas with school competition.


Referens:
Böhlmark, Anders, Erik Grönqvist och Jonas Vlachos (2016), "The Headmaster Ritual: The Importance of Management for School Outcomes". Scandinavian Journal of Economics 118(4), 912–940.

Aktuell forskare

Niklas Elert, fil.dr.

Ämnesområden: Entreprenörskap, Tillväxt.

 

Några av de frågor Niklas Elert försöker besvara i sin forskning:

 

  • Hur ser samspelet mellan institutioner och entreprenörskap ut?
  • Hur stimulerar man bäst entreprenörskap och innovationer?
  • Vad är snabbväxande företag och var finns de?
  • Kan man lära sig entreprenörskap?
  • Vad får företag att starta och växa?

 

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se