2017

The Role of Social Networks in Cultural Assimilation

Särtryck nr 2017:1

Författare: Thierry Verdier och Yves ZenouÅr: 2017 Publikation: Journal of Urban Economics Årgång (nr): 97 (January) Sidor: 15–39
Artikeln online (behörighet kan krävas)

The Role of Social Networks in Cultural Assimilation Thierry Verdier och Yves Zenou


Forskarna utvecklar en modell där enskilda som tillhör en minoritet väljer om de vill assimileras till majoritetskulturen. Studien visar att tongivande personer i ett socialt nätverk assimileras oftare till majoritetskulturen än övriga individer. Forskarna visar också vilka typer av nätverk som har en positiv inverkan på assimilation.


Referens:
Verdier, Thierry och Yves Zenou (2017), "The Role of Social Networks in Cultural Assimilation". Journal of Urban Economics 97(January), 15–39.

Aktuell forskare

Niklas Elert, fil.dr.

Ämnesområden: Entreprenörskap, Tillväxt.

 

Några av de frågor Niklas Elert försöker besvara i sin forskning:

 

  • Hur ser samspelet mellan institutioner och entreprenörskap ut?
  • Hur stimulerar man bäst entreprenörskap och innovationer?
  • Vad är snabbväxande företag och var finns de?
  • Kan man lära sig entreprenörskap?
  • Vad får företag att starta och växa?

 

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se