2017

Intergenerational Correlation and Social Interactions in Education

Särtryck nr 2017:5

Författare: Sebastian Bervoets och Yves ZenouÅr: 2017 Publikation: European Economic Review Årgång (nr): 92 (February) Sidor: 13–30
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Intergenerational Correlation and Social Interactions in Education Sebastian Bervoets och Yves Zenou


We propose a dynastic model where individuals are born into an educated or uneducated environment that they inherit from their parents. We study the impact of social interactions on the correlation in parent-child educational status, independently of any parent-child interaction. When the level of social interactions is decided by a social planner, we show that the correlation in education status between generations decreases very fast as social interactions increase. In turn, when the level of social interactions is decided by the individuals themselves, we show that the intergenerational correlation still decreases, although less rapidly than with exogenous social interactions.


Referens:
Bervoets, Sebastian och Yves Zenou (2017), "Intergenerational Correlation and Social Interactions in Education". European Economic Review 92(February), 13–30.

Månadens forskare

Thor Berger, fil.dr.

Ämnesområden:

Digitalisering, Ekonomisk historia, Innovation, Teknisk förändring och utveckling, Tillväxt, Urban och regional ekonomi

Några av de frågor Thor Berger försöker besvara i sin forskning:

  • Vilka effekter har teknisk förändring på arbetsmarknad, ojämlikhet och tillväxtmönster?
  • Hur har den intergenerationella rörligheten förändrats över tid, och vilka faktorer påverkar skillnader i rörlighet mellan och inom länder?
  • Vilka faktorer påverkar den långsiktiga innovationstakten globalt, nationellt och lokalt?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se