2017

Intergenerational Correlation and Social Interactions in Education

Särtryck nr 2017:5

Författare: Sebastian Bervoets och Yves ZenouÅr: 2017 Publikation: European Economic Review Årgång (nr): 92 (February) Sidor: 13–30
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Intergenerational Correlation and Social Interactions in Education Sebastian Bervoets och Yves Zenou


We propose a dynastic model where individuals are born into an educated or uneducated environment that they inherit from their parents. We study the impact of social interactions on the correlation in parent-child educational status, independently of any parent-child interaction. When the level of social interactions is decided by a social planner, we show that the correlation in education status between generations decreases very fast as social interactions increase. In turn, when the level of social interactions is decided by the individuals themselves, we show that the intergenerational correlation still decreases, although less rapidly than with exogenous social interactions.


Referens:
Bervoets, Sebastian och Yves Zenou (2017), "Intergenerational Correlation and Social Interactions in Education". European Economic Review 92(February), 13–30.

Aktuell forskare

Björn Tyrefors

Ämnesområde: Arbetsmarknad, diskriminering, ekonomisk historia, institutionell och politisk ekonomi, utbildning  samt utvecklingsekonomi.
 

Några av de frågor Björn Tyrefors försöker besvara i sin forskning:

  • Finns systematiska skillnader på betygssättning i skolan beroende på grupptillhörighet?
  • Vilken roll spelar incitament för nyanländas framgång på den svenska arbetsmarknaden?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se