2017

Intergenerational Correlation and Social Interactions in Education

Särtryck nr 2017:5

Författare: Sebastian Bervoets och Yves ZenouÅr: 2017 Publikation: European Economic Review Årgång (nr): 92 (February) Sidor: 13–30
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Intergenerational Correlation and Social Interactions in Education Sebastian Bervoets och Yves Zenou


We propose a dynastic model where individuals are born into an educated or uneducated environment that they inherit from their parents. We study the impact of social interactions on the correlation in parent-child educational status, independently of any parent-child interaction. When the level of social interactions is decided by a social planner, we show that the correlation in education status between generations decreases very fast as social interactions increase. In turn, when the level of social interactions is decided by the individuals themselves, we show that the intergenerational correlation still decreases, although less rapidly than with exogenous social interactions.


Referens:
Bervoets, Sebastian och Yves Zenou (2017), "Intergenerational Correlation and Social Interactions in Education". European Economic Review 92(February), 13–30.

Aktuell forskare

Henrik Jordahl, professor och programchef

Ämnesområden:

Offentlig ekonomi, organisation och verksamhetsledning, politiskt beteende, privatiseringar, sjukvård, skattefinansierade tjänster, utbildning, väfärd och äldreomsorg.

Några av de frågor Henrik Jordahl försöker besvara i sin forskning:

  • Vad förklarar valet mellan offentlig och privat tjänsteproduktion?
  • Hur påverkar detta val tjänsternas kostnader och kvalitet?
  • Vilka förändringar av lagar, regler och praxis skulle förbättra produktionen av skattefinansierade tjänster?

 

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se