2017

Retail City: The Relationship between Place Attractiveness and Accessibility to Shops

Särtryck nr 2017:6

Författare: Özge ÖnerÅr: 2017 Publikation: Spatial Economic Analysis Årgång (nr): 12 (1) Sidor: 72–91
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Retail City: The Relationship between Place Attractiveness and Accessibility to Shops Özge Öner


I denna uppsats studeras hur konsumtionsmöjligheter hänger samman med kommuners attraktionskraft. Det visar sig att tillgången till butiker är viktig för städers attraktionskraft men inte för landsbygdskommuner. Med andra ord finner forskarna att s konsumtionsmöjligheter och attraktionskraft hänger samman.


Referens:
Öner, Özge (2017), "Retail City: The Relationship between Place Attractiveness and Accessibility to Shops". Spatial Economic Analysis 12(1), 72–91.

Özge Öner

Kontakt

Tel: 08 665 4519
oo263@cam.ac.uk

Aktuell forskare

Gabriel Heller Sahlgren Ph.D.

Ämnesområden: Hälsa, privatiseringar, skattefinansierade tjänster, utbildning

Några av de frågor Gabriel Heller Sahlgren försöker besvara i sin forskning:

  • Vad krävs för att skolmarknader ska fungera?
  • Hur reagerar aktörer inom skolväsendet på ekonomiska incitament?
  • Skillnader mellan vinstdrivande och icke-vinstdrivande skolor.

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se