2017

Retail City: The Relationship between Place Attractiveness and Accessibility to Shops

Särtryck nr 2017:6

Författare: Özge ÖnerÅr: 2017 Publikation: Spatial Economic Analysis Årgång (nr): 12 (1) Sidor: 72–91
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Retail City: The Relationship between Place Attractiveness and Accessibility to Shops Özge Öner


I denna uppsats studeras hur konsumtionsmöjligheter hänger samman med kommuners attraktionskraft. Det visar sig att tillgången till butiker är viktig för städers attraktionskraft men inte för landsbygdskommuner. Med andra ord finner forskarna att s konsumtionsmöjligheter och attraktionskraft hänger samman.


Referens:
Öner, Özge (2017), "Retail City: The Relationship between Place Attractiveness and Accessibility to Shops". Spatial Economic Analysis 12(1), 72–91.

Özge Öner

Kontakt

Tel: 08 665 4519
oo263@cam.ac.uk

Aktuell forskare

Henrik Horn, professor.

Ämnesområden:

Elmarknad, Handelspolitik, Industriell ekonomi, Industriell organisation, Internationell handel, Konkurrenspolitik, Marknadsregleringar.

Några av de frågor Henrik Horn försöker besvara i sin forskning:

Hur bör mellanstatliga investeringsskyddsavtal utformas och vilka konsekvenser har de?

Hur bör jurisdiktionen fördelas mellan nationella konkurrensmyndigheter vad gäller licensieringen av standard-essentiella patent?

Hur bör handelsavtal utformas för att hantera nationellt införda begränsningar av datarörlighet?

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se