2017

Heterogeneous Peer Effects in Education

Särtryck nr 2017:9

Författare: Eleonora Patacchini, Edoardo Rainone och Yves ZenouÅr: 2017 Publikation: Journal of Economic Behavior & Organization Årgång (nr): 134 (February) Sidor: 190–227
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Heterogeneous Peer Effects in Education Eleonora Patacchini, Edoardo Rainone och Yves Zenou


Genom att använda longitudinella data (över en längre tid) om studenter och deras vänner visar forskarna att ett starkt grupptryck påverkar utbildningen. Vänner tycks dock bara vara inflytelserika när vänskapen varar längre än ett år. Detta resultat stämmer bra med en nätverksmodell där goda normer bland jämnåriga kräver ett långsiktigt samspel.


Referens:
Patacchini, Eleonora, Edoardo Rainone och Yves Zenou (2017), "Heterogeneous Peer Effects in Education". Journal of Economic Behavior & Organization 134(February), 190–227.

Aktuell forskare

Gabriel Heller Sahlgren Ph.D.

Ämnesområden: Hälsa, privatiseringar, skattefinansierade tjänster, utbildning

Några av de frågor Gabriel Heller Sahlgren försöker besvara i sin forskning:

  • Vad krävs för att skolmarknader ska fungera?
  • Hur reagerar aktörer inom skolväsendet på ekonomiska incitament?
  • Skillnader mellan vinstdrivande och icke-vinstdrivande skolor.

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se