2017

Heterogeneous Peer Effects in Education

Särtryck nr 2017:9

Författare: Eleonora Patacchini, Edoardo Rainone och Yves ZenouÅr: 2017 Publikation: Journal of Economic Behavior & Organization Årgång (nr): 134 (February) Sidor: 190–227
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Heterogeneous Peer Effects in Education Eleonora Patacchini, Edoardo Rainone och Yves Zenou


We investigate whether, how, and why individual education attainment depends on the educational attainment of schoolmates. Specifically, using longitudinal data on students and their friends in a nationally representative set of US schools, we consider the influence of different types of peers on educational outcomes. We find that there are strong and persistent peer effects in education, but peers tend to be influential in the long run only when their friendships last more than a year. This evidence is consistent with a network model in which convergence of preferences and the emergence of social norms among peers require long-term interactions.


Referens:
Patacchini, Eleonora, Edoardo Rainone och Yves Zenou (2017), "Heterogeneous Peer Effects in Education". Journal of Economic Behavior & Organization 134(February), 190–227.

Månadens forskare

Thor Berger, fil.dr.

Ämnesområden:

Digitalisering, Ekonomisk historia, Innovation, Teknisk förändring och utveckling, Tillväxt, Urban och regional ekonomi

Några av de frågor Thor Berger försöker besvara i sin forskning:

  • Vilka effekter har teknisk förändring på arbetsmarknad, ojämlikhet och tillväxtmönster?
  • Hur har den intergenerationella rörligheten förändrats över tid, och vilka faktorer påverkar skillnader i rörlighet mellan och inom länder?
  • Vilka faktorer påverkar den långsiktiga innovationstakten globalt, nationellt och lokalt?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se