2017

Heterogeneous Peer Effects in Education

Särtryck nr 2017:9

Författare: Eleonora Patacchini, Edoardo Rainone och Yves ZenouÅr: 2017 Publikation: Journal of Economic Behavior & Organization Årgång (nr): 134 (February) Sidor: 190–227
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Heterogeneous Peer Effects in Education Eleonora Patacchini, Edoardo Rainone och Yves Zenou


We investigate whether, how, and why individual education attainment depends on the educational attainment of schoolmates. Specifically, using longitudinal data on students and their friends in a nationally representative set of US schools, we consider the influence of different types of peers on educational outcomes. We find that there are strong and persistent peer effects in education, but peers tend to be influential in the long run only when their friendships last more than a year. This evidence is consistent with a network model in which convergence of preferences and the emergence of social norms among peers require long-term interactions.


Referens:
Patacchini, Eleonora, Edoardo Rainone och Yves Zenou (2017), "Heterogeneous Peer Effects in Education". Journal of Economic Behavior & Organization 134(February), 190–227.

Daniel Waldenström

Ämnesområde: arv och gåvor, finansiell utveckling, inkomst och förmögenhetsfördelning samt skatter.

En av de frågor Daniel Waldenström försöker besvara i sin forskning:

  • Hur stor är den ekonomiska ojämlikheten i Sverige och vilka faktorer bestämmer den?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se