2017

Heterogeneous Peer Effects in Education

Särtryck nr 2017:9

Författare: Eleonora Patacchini, Edoardo Rainone och Yves ZenouÅr: 2017 Publikation: Journal of Economic Behavior & Organization Årgång (nr): 134 (February) Sidor: 190–227
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Heterogeneous Peer Effects in Education Eleonora Patacchini, Edoardo Rainone och Yves Zenou


Genom att använda longitudinella data (över en längre tid) om studenter och deras vänner visar forskarna att ett starkt grupptryck påverkar utbildningen. Vänner tycks dock bara vara inflytelserika när vänskapen varar längre än ett år. Detta resultat stämmer bra med en nätverksmodell där goda normer bland jämnåriga kräver ett långsiktigt samspel.


Referens:
Patacchini, Eleonora, Edoardo Rainone och Yves Zenou (2017), "Heterogeneous Peer Effects in Education". Journal of Economic Behavior & Organization 134(February), 190–227.

Aktuell forskare

Malin Gardberg Ph.D.

Ämnesområden: Arbetsmarknad, ekonometri, finansiell utveckling, globalisering, internationella investeringar, konsumtion, makroekonomi, utvecklingsekonomi.

Några av de frågor Malin Gardberg försöker besvara i sin forskning:

 

  • Hur har det svenska näringslivet och den svenska arbetsmarknaden påverkats av den pågående digitaliseringen?
  • Hur påverkar olika typer av utländskt skuldkapital landets valutakurs? Leder extern skuldfinansiering till att landets valutakurs är känsligare för finansmarknadsturbulens än extern aktiefinansiering? 
  • Leder finansiell integrering och en jämnare inkomstfördelning till mera internationell riskdelning i utvecklingsländer?
  • Hur har finansiell integrering påverkat sambandet mellan konsumtion och förmögenhet

 

 

 

IFN kalendarium

  • 2
    Sep

    TBA

    Forskarseminarier

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se