2017

Heterogeneous Peer Effects in Education

Särtryck nr 2017:9

Författare: Eleonora Patacchini, Edoardo Rainone och Yves ZenouÅr: 2017 Publikation: Journal of Economic Behavior & Organization Årgång (nr): 134 (February) Sidor: 190–227
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Heterogeneous Peer Effects in Education Eleonora Patacchini, Edoardo Rainone och Yves Zenou


Genom att använda longitudinella data (över en längre tid) om studenter och deras vänner visar forskarna att ett starkt grupptryck påverkar utbildningen. Vänner tycks dock bara vara inflytelserika när vänskapen varar längre än ett år. Detta resultat stämmer bra med en nätverksmodell där goda normer bland jämnåriga kräver ett långsiktigt samspel.


Referens:
Patacchini, Eleonora, Edoardo Rainone och Yves Zenou (2017), "Heterogeneous Peer Effects in Education". Journal of Economic Behavior & Organization 134(February), 190–227.

Aktuell forskare

Henrik Horn, professor.

Ämnesområden:

Elmarknad, Handelspolitik, Industriell ekonomi, Industriell organisation, Internationell handel, Konkurrenspolitik, Marknadsregleringar.

Några av de frågor Henrik Horn försöker besvara i sin forskning:

Hur bör mellanstatliga investeringsskyddsavtal utformas och vilka konsekvenser har de?

Hur bör jurisdiktionen fördelas mellan nationella konkurrensmyndigheter vad gäller licensieringen av standard-essentiella patent?

Hur bör handelsavtal utformas för att hantera nationellt införda begränsningar av datarörlighet?

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se