2017

Bailing on the Car That Was Not Bailed Out: Bounding Consumer Reactions to Financial Distress

Särtryck nr 2017:32

Författare: Christian Huse och Nikita KoptyugÅr: 2017 Publikation: Journal of Economics & Management Strategy Årgång (nr): 26 (2) Sidor: 337–374
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


När konsumenter köper en bil vill de även senare kunna köpa reservdelar. Därför kan köplusten påverkas negativt om det finns risk för att biltillverkaren kan gå i konkurs. I motsats till tidigare studier visar forskarna i denna uppsats att antalet sålda bilar markant minskar när en biltillverkare är nära konkurs.


Referens:
Huse, Christian och Nikita Koptyug (2017), "Bailing on the Car That Was Not Bailed Out: Bounding Consumer Reactions to Financial Distress". Journal of Economics & Management Strategy 26(2), 337–374.

Nikita Koptyug

Kontakt

Tel: 08 665 45 82
nikita.koptyug@ifn.se

Aktuell forskare

Niklas Elert, fil.dr.

Ämnesområden: Entreprenörskap, Tillväxt.

 

Några av de frågor Niklas Elert försöker besvara i sin forskning:

 

  • Hur ser samspelet mellan institutioner och entreprenörskap ut?
  • Hur stimulerar man bäst entreprenörskap och innovationer?
  • Vad är snabbväxande företag och var finns de?
  • Kan man lära sig entreprenörskap?
  • Vad får företag att starta och växa?

 

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se