2017

Bailing on the Car That Was Not Bailed Out: Bounding Consumer Reactions to Financial Distress

Särtryck nr 2017:32

Författare: Christian Huse och Nikita KoptyugÅr: 2017 Publikation: Journal of Economics & Management Strategy Årgång (nr): 26 (2) Sidor: 337–374
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


När konsumenter köper en bil vill de även senare kunna köpa reservdelar. Därför kan köplusten påverkas negativt om det finns risk för att biltillverkaren kan gå i konkurs. I motsats till tidigare studier visar forskarna i denna uppsats att antalet sålda bilar markant minskar när en biltillverkare är nära konkurs.


Referens:
Huse, Christian och Nikita Koptyug (2017), "Bailing on the Car That Was Not Bailed Out: Bounding Consumer Reactions to Financial Distress". Journal of Economics & Management Strategy 26(2), 337–374.

Nikita Koptyug

Kontakt

Tel: 08 665 45 82
nikita.koptyug@ifn.se

Aktuell forskare

Fredrik Heyman, docent.

Ämnesområden: Arbetsmarknad, digitalisering, globalisering, internationell handel, internationella investeringar, teknisk förändring och utveckling.

Några av de frågor Fredrik Heyman försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkas sysselsättning och löner av globalisering?
  • Hur påverkas anställda och företag av uppköp?
  • Vilka effekter har utländska direktinvesteringar och multinationella företag på svensk arbetsmarknad?

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se