2017

Bailing on the Car That Was Not Bailed Out: Bounding Consumer Reactions to Financial Distress

Särtryck nr 2017:32

Författare: Christian Huse och Nikita KoptyugÅr: 2017 Publikation: Journal of Economics & Management Strategy Årgång (nr): 26 (2) Sidor: 337–374
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


När konsumenter köper en bil vill de även senare kunna köpa reservdelar. Därför kan köplusten påverkas negativt om det finns risk för att biltillverkaren kan gå i konkurs. I motsats till tidigare studier visar forskarna i denna uppsats att antalet sålda bilar markant minskar när en biltillverkare är nära konkurs.


Referens:
Huse, Christian och Nikita Koptyug (2017), "Bailing on the Car That Was Not Bailed Out: Bounding Consumer Reactions to Financial Distress". Journal of Economics & Management Strategy 26(2), 337–374.

Nikita Koptyug

Kontakt

Tel: 08 665 45 82
nikita.koptyug@ifn.se

Aktuell forskare

Henrik Jordahl, professor och programchef

Ämnesområden:

Offentlig ekonomi, organisation och verksamhetsledning, politiskt beteende, privatiseringar, sjukvård, skattefinansierade tjänster, utbildning, väfärd och äldreomsorg.

Några av de frågor Henrik Jordahl försöker besvara i sin forskning:

  • Vad förklarar valet mellan offentlig och privat tjänsteproduktion?
  • Hur påverkar detta val tjänsternas kostnader och kvalitet?
  • Vilka förändringar av lagar, regler och praxis skulle förbättra produktionen av skattefinansierade tjänster?

 

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se