2017

Subliminal Influence on Generosity

Särtryck nr 2017:42

Författare: Ola Andersson, Topi Miettinen, Kaisa Hytönen, Magnus Johannesson och Ute StephanÅr: 2017 Publikation: Experimental Economics Årgång (nr): 20 (3) Sidor: 531–555
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Subliminal Influence on Generosity Ola Andersson, Topi Miettinen, Kaisa Hytönen, Magnus Johannesson och Ute Stephan


I studien undersöks om undermedvetna signaler kan påverka vår generositet. I ett experiment får deltagare skänka pengar till välgörenhet. Det visar sig att personer med altruistisk (osjälvisk) personlighet ger 10–17 procent mer pengar om de utsätts för undermedvetna signaler med altruistiska kopplingar.


Referens:
Andersson, Ola, Topi Miettinen, Kaisa Hytönen, Magnus Johannesson och Ute Stephan (2017), "Subliminal Influence on Generosity". Experimental Economics 20(3), 531–555.

Ola Andersson

Kontakt

Mobil: 070 432 2450
ola.andersson@nek.uu.se

Aktuell forskare

Pär Holmberg, docent.

Ämnesområden: Auktioner, elmarknad, energi, spelteori

Några av de frågor Pär Holmberg försöker besvara i sin forskning:

  • Hur ser elproducenternas budgivning ut på elmarknaden?
  • Hur påverkas budgivningen av marknadsregler, information, ställtider och flaskhalsar i elnätet? 

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se