2017

Subliminal Influence on Generosity

Särtryck nr 2017:42

Författare: Ola Andersson, Topi Miettinen, Kaisa Hytönen, Magnus Johannesson och Ute StephanÅr: 2017 Publikation: Experimental Economics Årgång (nr): 20 (3) Sidor: 531–555
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Subliminal Influence on Generosity Ola Andersson, Topi Miettinen, Kaisa Hytönen, Magnus Johannesson och Ute Stephan


I studien undersöks om undermedvetna signaler kan påverka vår generositet. I ett experiment får deltagare skänka pengar till välgörenhet. Det visar sig att personer med altruistisk (osjälvisk) personlighet ger 10–17 procent mer pengar om de utsätts för undermedvetna signaler med altruistiska kopplingar.


Referens:
Andersson, Ola, Topi Miettinen, Kaisa Hytönen, Magnus Johannesson och Ute Stephan (2017), "Subliminal Influence on Generosity". Experimental Economics 20(3), 531–555.

Ola Andersson

Kontakt

Mobil: 070 432 2450
ola.andersson@nek.uu.se

Aktuell forskare

Henrik Jordahl, professor och programchef

Ämnesområden:

Offentlig ekonomi, organisation och verksamhetsledning, politiskt beteende, privatiseringar, sjukvård, skattefinansierade tjänster, utbildning, väfärd och äldreomsorg.

Några av de frågor Henrik Jordahl försöker besvara i sin forskning:

  • Vad förklarar valet mellan offentlig och privat tjänsteproduktion?
  • Hur påverkar detta val tjänsternas kostnader och kvalitet?
  • Vilka förändringar av lagar, regler och praxis skulle förbättra produktionen av skattefinansierade tjänster?

 

 

IFN kalendarium

  • 10
    Mars

    TBA

    Forskarseminarier

    Julius Andersson Stockholm School of Economics

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se