2017

Innovation in the Hospitality Industry: Firm or Location?

Särtryck nr 2017:62

Författare: Mikaela Backman, Johan Klaesson och Özge ÖnerÅr: 2017 Publikation: Tourism Economics Årgång (nr): 23 (8) Sidor: 1591–1614
Artikeln online (behörighet kan krävas)

Innovation in the Hospitality Industry: Firm or Location? Mikaela Backman, Johan Klaesson och Özge Öner


Vi studerar företags- och regionspecifika faktorer som styr innovationsbenägenheten i företag i besöksnäringen. Vi finner att företagsspecifika faktorer är avgörande: storlek, humankapital, tillhöra en kedja och samarbetspartners. Regionspecifika faktorer visar sig vara mindre intressanta i sammanhanget.


Referens:
Backman, Mikaela, Johan Klaesson och Özge Öner (2017), "Innovation in the Hospitality Industry: Firm or Location?". Tourism Economics 23(8), 1591–1614.

Özge Öner

Kontakt

Tel: 08 665 4519
oo263@cam.ac.uk

Johan Klaesson

Kontakt

Mobil: 0722 49 29 09
johan.klaesson@ju.se

Aktuell forskare

Pär Holmberg, docent.

Ämnesområden: Auktioner, elmarknad, energi, spelteori

Några av de frågor Pär Holmberg försöker besvara i sin forskning:

  • Hur ser elproducenternas budgivning ut på elmarknaden?
  • Hur påverkas budgivningen av marknadsregler, information, ställtider och flaskhalsar i elnätet? 

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se