2018

Smart but Unhappy: Independent-school Competition and the Wellbeing-efficiency Trade-off in Education

Särtryck nr 2018:5

Författare: Gabriel Heller SahlgrenÅr: 2018 Publikation: Economics of Education Review Årgång (nr): 62 (Februari) Sidor: 66–81
Artikeln online (behörighet kan krävas)


We study whether independent-school competition involves a trade-off between pupil wellbeing and academic performance. To test this hypothesis, we analyse data covering pupils across the OECD, exploiting historical Catholic opposition to state schooling for exogenous variation in independent-school enrolment shares. We find that independent-school competition decreases pupil wellbeing but raises achievement and lowers educational costs. Our analysis and balancing tests indicate these findings are causal. In addition, we find several mechanisms behind the trade-off, including more traditional teaching and stronger parental achievement pressure.


Referens:
Heller Sahlgren, Gabriel (2018), "Smart but Unhappy: Independent-school Competition and the Wellbeing-efficiency Trade-off in Education". Economics of Education Review 62(Februari), 66–81.

Aktuell forskare

Henrik Jordahl, professor och programchef

Ämnesområden:

Offentlig ekonomi, organisation och verksamhetsledning, politiskt beteende, privatiseringar, sjukvård, skattefinansierade tjänster, utbildning, väfärd och äldreomsorg.

Några av de frågor Henrik Jordahl försöker besvara i sin forskning:

  • Vad förklarar valet mellan offentlig och privat tjänsteproduktion?
  • Hur påverkar detta val tjänsternas kostnader och kvalitet?
  • Vilka förändringar av lagar, regler och praxis skulle förbättra produktionen av skattefinansierade tjänster?

 

 

IFN kalendarium

  • 10
    Mars

    TBA

    Forskarseminarier

    Julius Andersson Stockholm School of Economics

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se